Notebook per
Rule of Law in the Regulatory State
Citation (APA): Cochrane, J. H. (2015). Rule of Law in the Regulatory State [Kindle Android version]. Retrieved from Amazon.com
Parte introduttiva
Nota - Posizione 2
Quale banchiere sentirete mai parlare male della banca centrale? Tra regolatore e regolato si istituisce una profonda complicità... Le libertà oggi nn sono minacciate dal tiranno o dalla maggioranza ma dal regolatore che può rovinare il tuo business in una notte.. Le leggi sono vaghe, è il regolatore che le specifica a suo piacimento... Il regolatore crrca suporto politico. Il New Deal sarà stato anche un fallimento economico ma di sicuro è stato un successo politico... Non parliamo di socialismo, qui il privato è prospero... Qui nn parliamo di "regolatore catturato", qui il regolatore impone la sua legge... Qui nn parliamo di capitalismo di relazione, anche in qs caso è sottostimata la posizione di dominus del regolatore.. Un mondo di grandi oligopoli protetti e pronti a supportare politicamente il regolatore... La soluzione Murray di fronte alla regolazione sterminata e ai pochi controllori: disobbedienza civile e assicurazione x i pochi condannati... Forse M. sottovaluta il potere dei controllori: basta la minaccia di una visita x far tremare interi imperi economici... L'informazione diffusa rende inutili certe regolazioni che xrò nn accennano a sparire, probabilmente xchè la domanda di protezione quella nn sparisce di certo e dove si sono consolidate alleanze è difficile smontarle. Pensate alla guerra Uber vs Taxisti. Vi sembra forse che il regolatore sia concentrato sugli interessi del consumatore?... Definizione di rule of law: poter parlare contro una certa politica e nn risentirne negli affari. A Cuba nn esiste. Sotto Hoover esisteva. E sotto Obama? Probabilmente nn esiste più... La rule of law nn esiste x il solo fatto che esiste una regola. Deve essere una regola precisa, semplice, che nn implica discrezione (es. a contraris: "l'impresa nn deve compiere abusi di potere), ben conoscibile in anticipo (x un esempio a contraris vedi insider trading), edita in linguaggio semplice senza gergo specialistico, applicabile sistematicamente con sanzioni piccole (il contrario si presta ad abusi politici), con diritto di appello a tribunali distaccati, deve essere veloce (i ritardi sono strumenti di ricatto)., ai xmessi si deve privilegiare la regola: meno discrezione.. Il regolatore deve essere indipendente dalla politica e spesso lo è. Il fatto è che spesso nn lo è dall'orientamento della burocrazia della quale fa parye e che ha anch'essa un orientamento politico. Ed è molto difficile che lo sia... Es.: Dodd-Frank: 2300 pagine; l'aggetyivo "sistemico" è cruciale ma mai definito, i xmessi sono la regola. Gi stress test vengono resi noti a postrriori e sono talmente manipolabili da poter prendrre di mira la debolexza della banca specifica che si intemde colpire... È una coincidenza se S&P dopo aver declassato il debito USA ha ricevuto una multa milionaria dall'antitrust?... Morgan Stanley: il vostro primo cliente è il governo... Altro esempio: Ally Bank accusata di praticare interessi superiori ai neri. L'accusa è labile? Paga e taci è la strategia migliore. Ancora più importante: nn c'erano regole precise ad impedire un certo comportamento, smicemente all'autorità nn piacevano certe statistiche e ha invocato l'"abuso". Nemmeno è stato mai reso noto il software che selezionava gli abusi. Segreto... Le vicende dell' insider trading sono l'epitome della discrezionalità del regolatore. Non esiste definizione legale di cosa sia cosicchè il tutto si è trasformato in una caccia alle streghe con super multe campate in aria... Altro esempio: multe x mere formalità. 25 milioni di dollari x formulari imperfetti nei contratti di mutuo. Le formalità sono un ottimo strumento di ricatto... Un concetto che significa tutto e niente: market manipulation... Giudice Scalia sull'Obamacare: ha invocato l'ottavo emendamento contro il dovere di leggerselo tutto... Obamacare: nella sanità tutto è cartello dai dottori agli assicuratori. Il sostegno politico della riforma spiega la sua complessità e quindi i mille appigli x i ricatti... Obamacare: il regolatore "cartellizza" l'industria che deve regolare proteggendo chi ha collaborato fattivamente alla riforma... La vendita di ospedali (falliti) da parte del no profit è consentito solo in ossequio all' "intrresse nazionale", formula vaga che aprd a mille discreziono... La FDA istruisce processi che durano 20 anni e spesso le ragiono politiche nn di tutela drl vonsumatore, specie in materia OGM. Il caso del sslmone è esemplare... EPA: politicizzazione e ritarfi indefiniti a go go... Le intercettazkoni di Al Armendariz: prendiamone una e crocifiggiamola, le altre impareranno... Internet: ormai sottoposta alle regole di qualsiasi media è priobito superare soglie ragionevoli di concentrazione. Su quel "ragionevoli" la discrezione dei regolatori si sbizzarrisce... Le commissioni delle authority sono dei parlamentini dove si vota compatti x partito. aQs vi sembra indipendenza?... Regole sulla campagna elettorale. Obbiettivo: limitare il diritto di parola. Chi può dirsi contro la dislosure? Peccato che poi il regolatore si accanisce dove vuole una volta che la legge è sufficientemente farraginosa... Snowsen: ennesima conferma: gli abusi del regolatore sono all'ordine del giorno... Controllo sulle transazioni: il diritto all'opposizione richiede il diritto alla privacy. Un diritto sempre più minacciato dal regolatore fiscale... College: ormai le leggi anti discriminazione e antistupro sono talmente vaghe che i regolatori sono ras che rovinano carriere a piacimento. Chi denuncia la cosa diventa subito un inquisito (vedi prof. Kipnis)...
Evidenzia (giallo) - Posizione 2
Rule of Law in the Regulatory State By John H. Cochrane
Evidenzia (giallo) - Posizione 7
800th anniversary of the Magna Carta.
Evidenzia (giallo) - Posizione 14
1. Introduction
Nota - Posizione 14
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 14
Regulators can ruin your life, and your business, very quickly,
Evidenzia (giallo) - Posizione 15
this power is damaging the economy
Evidenzia (giallo) - Posizione 16
What banker dares to speak out against the Fed, or trader against the SEC? What hospital or health insurer dares to speak out against HHS or Obamacare? What business needing environmental approval for a project dares to speak out against the EPA? What drug company dares to challenge the FDA?
Nota - Posizione 18
x LIBERTÀ D ESPRESSIONE COMPROMESS
Evidenzia (giallo) - Posizione 19
The agencies demand political support for themselves first of all.
Evidenzia (giallo) - Posizione 20
like barons in monarchies,
Evidenzia (giallo) - Posizione 21
support for their political agendas.
Evidenzia (giallo) - Posizione 25
This rule of law always has been in danger.
Evidenzia (giallo) - Posizione 25
today, the danger is not the tyranny of kings,
Evidenzia (giallo) - Posizione 26
The threat to freedom and rule of law today comes from the regulatory state.
Evidenzia (giallo) - Posizione 27
regulatory state has grown tremendously,
Evidenzia (giallo) - Posizione 27
We can await ever greater expansion
Evidenzia (giallo) - Posizione 29
big vague laws, and politicized and arbitrary prosecutions.
Evidenzia (giallo) - Posizione 29
most of “law” is now written and administered by regulatory agencies,
Nota - Posizione 29
CIRCOLARI
Evidenzia (giallo) - Posizione 30
Use of law and regulation to reward supporters and punish enemies
Evidenzia (giallo) - Posizione 30
Franklin Roosevelt understood that New Deal jobs and contracts were a great way to demand political support.
Nota - Posizione 31
x IL PRECURSORE
Evidenzia (giallo) - Posizione 32
The New Deal may not have been an economic success [an example], and likely prolonged the Great Depression. But it was above all a dramatic political success, enshrining Democratic power for a generation.
Nota - Posizione 34
x IL VERO SUCCESDO DEL NEW DEAL
Evidenzia (giallo) - Posizione 34
Nixon tried to get the IRS to audit his “enemies list.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 35
A label?
Nota - Posizione 35
T COME ETICHETTSRE IL FENOMENO?
Evidenzia (giallo) - Posizione 36
Many people call it “socialism.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 36
But socialism means government ownership of the means of production.
Evidenzia (giallo) - Posizione 37
private businesses exist,
Evidenzia (giallo) - Posizione 37
tightly controlled.
Evidenzia (giallo) - Posizione 37
Obamacare is a vast bureaucracy controlling a large cartelized private business,
Nota - Posizione 38
OBAMACARE
Evidenzia (giallo) - Posizione 39
It’s not “capture.” George Stigler described
Nota - Posizione 39
SECONDA IPOTESI
Evidenzia (giallo) - Posizione 39
the process by which regulated businesses “capture” their regulators,
Evidenzia (giallo) - Posizione 41
balance power is strongly in the hands of the businesses.
Nota - Posizione 42
NELLA CATTURA
Evidenzia (giallo) - Posizione 42
“capture” does not describe how national political forces use regulatory power to extract political support.
Evidenzia (giallo) - Posizione 43
It’s not really “crony capitalism.”
Nota - Posizione 43
TERZA IPOTESI
Evidenzia (giallo) - Posizione 44
Yes, there is a revolving door, connections by which businesses get regulators to do them favors.
Evidenzia (giallo) - Posizione 45
what’s missing in both “capture” and “cronyism” is the opposite flow of power,
Evidenzia (giallo) - Posizione 47
many industries have a handful of large, cartelized businesses—
Nota - Posizione 47
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 47
6 big banks, 5 big health insurance
Evidenzia (giallo) - Posizione 48
the price of protection is that the businesses support the regulator and administration politically,
Evidenzia (giallo) - Posizione 51
“Bureaucratic tyranny,”
Evidenzia (giallo) - Posizione 52
Charles Murray, writing recently on the status of the regulatory state notes many of these issues.
Evidenzia (giallo) - Posizione 53
He totals 4,450 distinct federal crimes—
Evidenzia (giallo) - Posizione 54
not including regulations with criminal penalties,
Evidenzia (giallo) - Posizione 55
175,000 pages of the Code of Federal Regulations,
Evidenzia (giallo) - Posizione 60
Murray advocates civil disobedience with insurance for the few zebras who get caught by the regulators.
Evidenzia (giallo) - Posizione 62
This misses, I think, the greatest danger,
Evidenzia (giallo) - Posizione 63
visit from the EPA can have a powerful silencing effect.
Evidenzia (giallo) - Posizione 64
politicians aren’t nitwits.
Evidenzia (giallo) - Posizione 64
regulation is so dumb
Evidenzia (giallo) - Posizione 65
enacted by really smart people.
Evidenzia (giallo) - Posizione 67
most of the economic rationale for regulation has disappeared along with information.
Nota - Posizione 67
ARGOMENTO COEEN TABARROK
Evidenzia (giallo) - Posizione 67
Uber stars are far more effective than the Taxi Commission.
Evidenzia (giallo) - Posizione 68
the desire to trade economic protection
Nota - Posizione 68
..........
Evidenzia (giallo) - Posizione 68
remain unchanged.
Evidenzia (giallo) - Posizione 69
“Protect the consumer”
Evidenzia (giallo) - Posizione 70
Rule of Law: the Devil in the Details
Nota - Posizione 70
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 70
“Rule of law” and “regulation” are dangerous Big Vague Words.
Evidenzia (giallo) - Posizione 72
Even Henry the Eighth had trials before chopping heads.
Evidenzia (giallo) - Posizione 73
“Rule of law”
Evidenzia (giallo) - Posizione 74
keep the state from using its awesome power of coercion to force your political support.
Evidenzia (giallo) - Posizione 74
If you oppose Castro, you go to prison.
Evidenzia (giallo) - Posizione 75
If you opposed Herbert Hoover, could you still run a business? Sure.
Evidenzia (giallo) - Posizione 75
If you oppose President Obama,
Evidenzia (giallo) - Posizione 76
If you oppose the polices of one of their regulatory agencies,
Evidenzia (giallo) - Posizione 76
speak out against the leaders of those agencies,
Evidenzia (giallo) - Posizione 77
can you still get the regulatory approvals you need?
Evidenzia (giallo) - Posizione 77
It’s not so clear. That is our danger.
Evidenzia (giallo) - Posizione 78
“Rule of law” is not just about the existence of written laws,
Evidenzia (giallo) - Posizione 81
Regulators write rules too. They fine you, close down your business,
Evidenzia (giallo) - Posizione 82
harass you with endless requests, based on apparently written rules.
Evidenzia (giallo) - Posizione 82
We need criteria
Evidenzia (giallo) - Posizione 87
Rule vs. Discretion?
Nota - Posizione 87
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 88
discretion comes in the application of a rule book thousands of pages long with multiple contradictory and vague rules.
Nota - Posizione 89
x
Evidenzia (giallo) - Posizione 89
Simple/ precise or vague/ complex?
Nota - Posizione 90
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 91
the regulation can be long, vague and complex. “The firm shall not engage in abusive practices.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 92
hundreds of pages.
Evidenzia (giallo) - Posizione 93
Knowable rules vs. ex-post prosecutions?
Nota - Posizione 93
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 94
Insider trading rules are, at present, a good example
Nota - Posizione 94
x
Evidenzia (giallo) - Posizione 94
The definition of “insider” varies over time, and there is really little hope for a firm to read a coherent rule book to know what is and is not allowed.
Nota - Posizione 95
c
Evidenzia (giallo) - Posizione 96
Permission or rule book?
Nota - Posizione 96
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 97
In much regulation, however, you have to ask for permission from the regulator, and that permission includes a lot of discretion. Environmental review is a good example.
Nota - Posizione 98
X CHIEDERE PERMESSO E SILENZIO ASSENSO
Evidenzia (giallo) - Posizione 98
Plain text or fixers?
Nota - Posizione 98
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 98
Can a normal person read the plain text of the rule, and understand what action is allowed or not? Or is the rule so complex that specialists are required to understand the rule, and the regulatory agency’s current interpretation of the rule? In particular, are specialists with internal agency contacts necessary, or specialists who used to work at the agency?
Nota - Posizione 100
x I TRE GRADI DI ASTRUSITÀ. SIAMO AL TERZO E OLTRE
Evidenzia (giallo) - Posizione 104
Enforced commonly or arbitrarily?
Nota - Posizione 104
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 104
Regulations that are seldom enforced, but then used occasionally to impose enormous penalties are clearly more open to political abuse.
Nota - Posizione 105
x CONTRO BECKER
Evidenzia (giallo) - Posizione 107
Right to discovery, see evidence, and challenge decisions.
Nota - Posizione 107
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 108
Do you have the right to know how a regulatory agency decided your case?
Nota - Posizione 108
x TRASPARENZA DELLA PRATICA
Evidenzia (giallo) - Posizione 109
For example, the Wall Street Journal’s coverage of Met Life’s “systemic” designation reports The feds .. still refuse to say exactly which [threats] make MetLife a systemic risk or what specific changes the company could make to avoid presenting such a risk. and continues…MetLife says that.. the government’s decision is based on mere speculation and “undisclosed evidentiary material.”
Nota - Posizione 113
c UN CASO
Evidenzia (giallo) - Posizione 115
Right to appeal.
Nota - Posizione 115
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 116
right to appeal is often only to appeal to the same agency that made the decision.
Nota - Posizione 117
x NN ALLA STESSA AGENZIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 118
As an example, continuing the above MetLife coverage, The… stability council “lacks any separation in its legislative, investigative, prosecutorial, and adjudicative functions.” That combined with MetLife’s inability to see the full record on which the decision was based made it “impossible” to get a fair hearing.
Nota - Posizione 120
c CASO
Evidenzia (giallo) - Posizione 122
Insulation from political process.
Nota - Posizione 122
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 122
There are many structures in place to try to ensure the “independence” of independent agencies.
Nota - Posizione 123
x INDIPENDENZA
Evidenzia (giallo) - Posizione 124
These important structures try to limit explicit party politics’ use of the regulatory state. They are less successful at limiting the bureaucracy’s use of its regulatory power to prop up its own separate fiefdom.
Nota - Posizione 125
c INDIPENDENZA + ARBITRIO = DISASTRO
Evidenzia (giallo) - Posizione 129
Speed vs. delay.
Nota - Posizione 129
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 130
The regulatory process can take years, and a canny regulator need not explicitly rule against a political foe. Delay is enough. Lois Lerner herself didn’t deny applications. She just endlessly delayed them.
Nota - Posizione 130
x TARDARE BASTA X COLPIRE
Evidenzia (giallo) - Posizione 133
Consultation, consent of the governed.
Nota - Posizione 133
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 134
The agencies undertake their own process for rule writing. They usually invite comment from interested parties, but are typically free to ignore it when they wish.
Nota - Posizione 135
X AGENZIE LIBERE DI IGNORARE IL PARERE DRLLA SOC CIVILE
Evidenzia (giallo) - Posizione 136
As exemplified by the EPA’s decision to brand carbon dioxide a pollutant (coverage here), to extend the definition of “navigable waters” to pretty much every puddle, HHS’ many reinterpretations of the ACA, and the Education Department’s “Dear Colleague” letters, even the barely-constrained rule-making process now proceeds beyond its previous mild legal and consultative constraints.
Nota - Posizione 139
x ESEMPI
Evidenzia (giallo) - Posizione 140
2. A Tour
Nota - Posizione 141
TTT
Evidenzia (giallo) - Posizione 141
Do we really have reason to be afraid?
Evidenzia (giallo) - Posizione 141
These cases are drawn mostly from media coverage,
Evidenzia (giallo) - Posizione 144
using regulation to quash political freedom
Nota - Posizione 148
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 148
Banks
Evidenzia (giallo) - Posizione 148
The Dodd-Frank act is 2,300 pages of legislation, in which “systemic” is never defined,
Evidenzia (giallo) - Posizione 150
act has given rise to tens of thousands of pages of subsidiary regulation,
Evidenzia (giallo) - Posizione 150
The Volker rule alone
Nota - Posizione 150
.....
Evidenzia (giallo) - Posizione 151
runs now to nearly 1,000 pages.
Evidenzia (giallo) - Posizione 151
To call this Talmudic is to insult the clarity and concision of the Talmud.
Evidenzia (giallo) - Posizione 153
The result is immense discretion,
Evidenzia (giallo) - Posizione 154
Each big bank now has dozens to hundreds of regulators permanently embedded at that bank.
Evidenzia (giallo) - Posizione 155
regulators must give their ok on every major decision
Evidenzia (giallo) - Posizione 155
“stress tests” are a good case in point.
Evidenzia (giallo) - Posizione 157
tests have become a cornerstone of the Federal Reserve’s regulatory efforts.
Evidenzia (giallo) - Posizione 158
make up various scenarios, and apply their own computer models and the banks’ computer models to see how the banks fare.
Evidenzia (giallo) - Posizione 160
if banks know ahead of time what the scenario is
Nota - Posizione 160
......
Evidenzia (giallo) - Posizione 160
the banks will make sure the banks all pass.
Evidenzia (giallo) - Posizione 161
Fed staffers playing this game, at least those that I have talked to, are honest and a-political. For now. But how long can that last?
Evidenzia (giallo) - Posizione 162
punish banks who have stepped out of line with a stress test designed to exploit their weakness?
Evidenzia (giallo) - Posizione 164
stress-test staff are getting handsome offers already to come work for the banks,
Evidenzia (giallo) - Posizione 168
Is it a coincidence that S& P, who embarrassed the Administration by downgrading U.S. debt, faced a $ 1.4 billion dollar settlement
Nota - Posizione 168
x CASO S&P
Evidenzia (giallo) - Posizione 169
Pay up, shut up, and stay out of trouble
Evidenzia (giallo) - Posizione 171
quoting John J. Mack, Morgan Stanley's ex-chairman “Your No. 1 client is the government,” which embeds
Nota - Posizione 172
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 172
CFPB
Evidenzia (giallo) - Posizione 172
The Consumer Financial Protection Bureau
Evidenzia (giallo) - Posizione 172
charged Ally Bank with discrimination in auto lending, and extracted a nearly $ 100 million settlement.
Evidenzia (giallo) - Posizione 177
Justice ran statistical analysis
Evidenzia (giallo) - Posizione 178
minorities are being charge more than they should,
Evidenzia (giallo) - Posizione 178
Why did Ally pay?
Evidenzia (giallo) - Posizione 179
nobody wants to be branded a racist.
Evidenzia (giallo) - Posizione 179
CFPB now can disapprove any retail financial arrangement it deems “abusive,” and put Ally out of business.
Evidenzia (giallo) - Posizione 180
in this case, there was no charge or evidence of discriminatory practice or intent.
Evidenzia (giallo) - Posizione 181
was this a knowable regulation,
Nota - Posizione 182
?
Evidenzia (giallo) - Posizione 182
Did CFPB and Justice make available the
Nota - Posizione 182
......
Evidenzia (giallo) - Posizione 182
program
Evidenzia (giallo) - Posizione 184
This was an unknowable regulation.
Evidenzia (giallo) - Posizione 188
gay marriage decisions soaked up the airtime
Nota - Posizione 188
ATMOSFERA
Evidenzia (giallo) - Posizione 188
the Court’s upholding of statistical discrimination and disparate impact stands as the greatest affront to liberty.
Evidenzia (giallo) - Posizione 191
based on statistical analysis brand you a racist
Nota - Posizione 191
TTT
Evidenzia (giallo) - Posizione 191
SEC
Evidenzia (giallo) - Posizione 191
insider trading
Evidenzia (giallo) - Posizione 192
example of discretion
Evidenzia (giallo) - Posizione 192
There is no legal definition
Evidenzia (giallo) - Posizione 193
witch hunt.
Evidenzia (giallo) - Posizione 193
game is characterized by big suits with big settlements
Evidenzia (giallo) - Posizione 194
SEC can ruin anyone it wants
Evidenzia (giallo) - Posizione 195
Sure, 5 years from now you might win in court,
Evidenzia (giallo) - Posizione 196
And appeal is only to the SEC itself.
Nota - Posizione 196
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 196
Robosigning
Evidenzia (giallo) - Posizione 197
many banks didn’t fill out all the forms correctly when foreclosing on houses.
Evidenzia (giallo) - Posizione 200
Fed found them guilty of “unsafe and unsound processes and practices.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 205
transfer $ 25 billion dollars from bank shareholders to mortgage borrowers
Evidenzia (giallo) - Posizione 206
It’s a small example, but a concrete one.
Evidenzia (giallo) - Posizione 206
Regulation in general is transitioning from widespread application of rules to sporadic but very large enforcement actions,
Nota - Posizione 207
NUOVE STRATEGIE
Evidenzia (giallo) - Posizione 209
EPA “described a strategy of pursuing larger, more complicated enforcement cases, albeit fewer in number.”
Nota - Posizione 210
STRATEGIA EPA
Evidenzia (giallo) - Posizione 210
Larry Parkinson, another former federal prosecutor who runs FERC’s [Federal Energy Regulatory Commission] investigations, described it as an outgrowth of shifting resources to more serious matters— like market manipulation— and away from more traditional violations.
Nota - Posizione 212
x ESEMPIO DI SPOSTAMENTO DEI CONTROLLI LADDOVE LE REGOLE SONO PIÙ VAGHE
Evidenzia (giallo) - Posizione 213
“Market Manipulation” is of course a lot more nebulous
Evidenzia (giallo) - Posizione 214
The ACA, AKA Obamacare
Nota - Posizione 214
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 214
The ACA is 2,700 pages,
Evidenzia (giallo) - Posizione 215
subsidiary regulation is so convoluted that there is an active debate on the page count
Evidenzia (giallo) - Posizione 215
Scalia invoked the eighth amendment against cruel and unusual punishment as protection against actually reading it.
Nota - Posizione 216
SCALIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 216
Heritage foundation counted 1,327 waivers.
Evidenzia (giallo) - Posizione 217
someone needing a discretionary waiver shouldn’t be a big critic of HHS or the law.
Evidenzia (giallo) - Posizione 218
The cartelization of health insurance and health care under the ACA is almost a textbook case of corporatism.
Nota - Posizione 219
ACORPORATIVISMO ESEMPLARE
Evidenzia (giallo) - Posizione 219
big hospitals
Evidenzia (giallo) - Posizione 219
insurers
Evidenzia (giallo) - Posizione 219
protected small cartel. In return for political support
Evidenzia (giallo) - Posizione 221
consolidation of health insurance into two or three big companies,
Evidenzia (giallo) - Posizione 222
federal regulators “happen to be, for most of us now, our largest customer,”
Nota - Posizione 222
MARK BERTOLINI CEO ATENA
Evidenzia (giallo) - Posizione 223
“So there is a relationship you need to figure out there if you’re going to have a sustained positive relationship with your biggest customer.
Nota - Posizione 224
x BERTOLINI
Evidenzia (giallo) - Posizione 237
the Daughters of Charity Health system wanted to sell six insolvent hospitals to Prime,
Nota - Posizione 237
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 238
Attorney General Kamala Harris must approve
Evidenzia (giallo) - Posizione 238
only a vague guideline that such transactions must be “in the public interest.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 239
only four of Prime’s 15 California hospitals are unionized,
Evidenzia (giallo) - Posizione 240
Ms. Harris torpedoed the merger, despite a positive report form her own staff.
Evidenzia (giallo) - Posizione 240
Was the event a political cave to unions,
Nota - Posizione 241
?
Evidenzia (giallo) - Posizione 241
the Attorney General has enormous discretionary power to approve or disapprove hospital mergers.
Nota - Posizione 243
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 243
FDA
Evidenzia (giallo) - Posizione 243
the sad tale of the Aquadvantage salmon, submitted for review in 1996 and still under review:
Evidenzia (giallo) - Posizione 244
…Consider what they [FDA] have inflicted on a genetically engineered Atlantic salmon, which differs from its wild cohorts only by reaching maturity about 40 percent faster, as the result of the addition to its genome of a growth hormone gene from the Chinook salmon… It took FDA more than a decade just to decide how they would regulate the AquAdvantage salmon. Characteristically, they decided on the most onerous pathway, regulating the new construct in genetically engineered animals as though it were a veterinary drug, similar to a flea medicine or pain reliever. After several years of deliberation, regulators concluded as early as 2012 that the AquAdvantage Atlantic salmon has no detectable differences and that it “is as safe as food from conventional Atlantic salmon.”… When the FDA completed its Environmental Assessment in April 2012 and was ready to publish it— the last necessary hurdle before approving the salmon for marketing— the White House mysteriously intervened. The review process vanished from sight until December of that year, when the FDA was finally permitted to publish the EA (the unsurprising verdict: “no significant impact”), which should then have gone out for a brief period of public comment prior to approval. The reason for the delay in the FDA’s publishing the needed Environmental Assessment was exposed by science writer Jon Entine. He related that the White House interference “came after discussions [in the spring of 2012] between Health and Human Services Secretary Kathleen Sebelius’ office and officials linked to Valerie Jarrett at the Executive Office [of the President], who were debating the political implications of approving the [genetically modified] salmon. Genetically modified plants and animals are controversial among the president’s political base, which was thought critical to his reelection efforts during a low point in the president’s popularity.”
Nota - Posizione 258
x LA STORIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 258
20 years of delay makes a project pretty unprofitable.
Nota - Posizione 261
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 261
EPA
Evidenzia (giallo) - Posizione 265
the Pebble Mine controversy
Evidenzia (giallo) - Posizione 267
EPA issued a preemptive veto
Evidenzia (giallo) - Posizione 267
and was found colluding with mining opponents.
Evidenzia (giallo) - Posizione 270
The Keystone pipeline stands as the example par excellence of regulatory delay and politicization.
Evidenzia (giallo) - Posizione 272
Delay is as good as denial
Evidenzia (giallo) - Posizione 272
The small story of Al Armendariz, head of EPA region 6 who proposed “crucifying” some oil companies as an example to the others is instructive.
Evidenzia (giallo) - Posizione 274
caught on tape saying:
Evidenzia (giallo) - Posizione 274
The Romans used to conquer little villages in the Mediterranean. They’d go into a little Turkish town somewhere, they’d find the first five guys they saw and they would crucify them. And then you know that town was really easy to manage for the next few years.…we do have some pretty effective enforcement tools. Compliance can get very high, very, very quickly.
Nota - Posizione 277
x BUROCRATE INTERCETTATO
Evidenzia (giallo) - Posizione 278
Armendariz shut down Range Resources, one of the first fracking companies.
Nota - Posizione 280
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 280
Internet
Evidenzia (giallo) - Posizione 280
So far it has been “permissionless”— unlike just about every other activity
Evidenzia (giallo) - Posizione 282
Pressure grew under the reasonable-sounding banner of “net neutrality,”
Evidenzia (giallo) - Posizione 282
the right of some businesses to pay extra for faster delivery.
Evidenzia (giallo) - Posizione 283
outlawing business class.
Evidenzia (giallo) - Posizione 284
One fine day in November 2014,
Evidenzia (giallo) - Posizione 285
a surprise public announcement from President Obama
Evidenzia (giallo) - Posizione 286
The result is not just “net neutrality” but to apply full telecommunications regulation circa 1935.
Evidenzia (giallo) - Posizione 287
this includes Title II rate regulation, in which the FCC has full power to determine what rates are “reasonable.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 289
the “fairness doctrine.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 290
a company thinking of investing money in fiber-optic lines had better invest in good relations with the FCC
Nota - Posizione 290
x ESITO
Evidenzia (giallo) - Posizione 293
On the commission, the 3-2 vote with 2 republicans issuing withering dissents speaks of the partisan nature of this regulation.
Nota - Posizione 294
RESTRIZIONI INTERNET E POLITICA
Evidenzia (giallo) - Posizione 294
internet is all moving to Washington.
Evidenzia (giallo) - Posizione 294
Uber hired, straight from the Administration, well known tech wizard, David Pflouffe. Given Uber’s troubles with labor law— a California court recently ruling that its contractors are employees— and taxi regulation throughout the U.S., investing in politics is good business for Uber.
Nota - Posizione 296
x UBER ASSUME A WASHINGTON
Evidenzia (giallo) - Posizione 296
Campaign finance
Nota - Posizione 296
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 296
Campaign finance law and regulation is all about
Nota - Posizione 296
......
Evidenzia (giallo) - Posizione 297
who wins elections. So one should not be surprised about its political use
Evidenzia (giallo) - Posizione 298
Lois Lerner, director of the IRS Exempt Organizations Unit, famously derailed applications for nonprofit status from conservative groups, ahead of the 2012 Presidential election. Her main tactic was endless delay. All you need is for the election to pass.
Nota - Posizione 300
x CASO LERNER ... VEDI DISCLOSURE
Evidenzia (giallo) - Posizione 304
The Administration has been pushing since 2010 to force nonprofits to disclose all donors,
Evidenzia (giallo) - Posizione 305
“Disclosures?” Who can be against that?
Evidenzia (giallo) - Posizione 306
Tyrannies always start by making lists.
Nota - Posizione 307
TTT
Evidenzia (giallo) - Posizione 307
Snowden
Evidenzia (giallo) - Posizione 307
The Snowden affair taught us some important lessons
Evidenzia (giallo) - Posizione 308
NSA collected phone call “metadata.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 308
who called who and not the content
Evidenzia (giallo) - Posizione 309
Suppose you called three cancer doctors, alcoholics anonymous, and two divorce lawyers. And you want to run for the senate.
Evidenzia (giallo) - Posizione 311
The NSA likely has many Hilary Clinton’s missing emails.
Evidenzia (giallo) - Posizione 313
That information would never leak out, you say? Snowden proves the opposite.
Evidenzia (giallo) - Posizione 314
John Oliver’s hilarious Snowden interview contained an interesting revelation. The internet is an amazing thing. What do Americans do with it? They send around pictures of their private parts. And NSA employees regularly pass the pictures around to great hilarity.
Nota - Posizione 316
x INTERVISTA A SNOWDEN
Evidenzia (giallo) - Posizione 316
E-Verify
Evidenzia (giallo) - Posizione 317
Every single human being who wishes to work in the United States must ask for the ex-ante permission the Federal Government.
Evidenzia (giallo) - Posizione 320
Let’s focus on the political implications.
Evidenzia (giallo) - Posizione 321
But once in place, why only enforce immigration laws?
Evidenzia (giallo) - Posizione 321
there are a long list of laws
Evidenzia (giallo) - Posizione 322
People must have the right licenses, the right background checks, union memberships and so on. Are you guilty in the latest SEC which hunt?
Nota - Posizione 323
x INFO IN MANO
Evidenzia (giallo) - Posizione 323
a conviction for violating the endangered species act keeps you out of the work force.
Evidenzia (giallo) - Posizione 324
Every tyranny controls its citizens by controlling their right to work.
Nota - Posizione 326
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 326
Transactions
Evidenzia (giallo) - Posizione 326
The right to political dissent requires the ability to speak freely and privately;
Evidenzia (giallo) - Posizione 327
the right to earn a living despite political opposition;
Evidenzia (giallo) - Posizione 329
As a recent political example, Dennis Hastert was recently indicted for violating the spirit of the $ 10,000 limit on bank withdrawals, by withdrawing amounts just shy of the limit. Hastert wanted the money, apparently, to pay blackmail to someone with an embarrassing personal secret. Hastert is retired.
Nota - Posizione 332
X ESEMPIO
Nota - Posizione 333
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 333
Education
Evidenzia (giallo) - Posizione 334
…historians of the new system will cite the Education Department’s Office for Civil Rights’ 2011 “Dear Colleague” letter on sexual harassment as the watershed event. This letter— not even a formal regulation— forced creation of quasi-judicial systems of sexual-abuse surveillance on every campus in America. The universities complied for fear of lawsuits from enforcers at the Departments of Education and Justice. The Justice Department’s Special Litigation Section and Housing and Civil Enforcement Section have forced numerous settlements from police departments, school districts, jails and housing agencies. Whatever the merits, the locals know the price of resisting Justice is too high.
Nota - Posizione 340
X ESEMPIO: CREAZIONE SEX ABUSE
Evidenzia (giallo) - Posizione 341
Laura Kipinis’ travails is a good example of the political use of this regulation.
Evidenzia (giallo) - Posizione 342
Kipinis “wrote a column
Evidenzia (giallo) - Posizione 343
college campuses are in a state of ‘sexual paranoia.’”
Nota - Posizione 343
COSA DICEVA L ARTICOLO
Evidenzia (giallo) - Posizione 343
She quickly became the subject of a “Title IX inquisition,”
Evidenzia (giallo) - Posizione 344
the point is the use of regulatory power to silence speech.
Evidenzia (giallo) - Posizione 344
3. A Magna Carta for the Regulatory State
Nota - Posizione 345
TTTT
Evidenzia (giallo) - Posizione 346
The clear danger we face is the use of regulation for political control.
Evidenzia (giallo) - Posizione 348
Koch Brothers are not on the EPA “crucifixion” list,
Nota - Posizione 349
FORSE NN SIAMO ANCORA ALLA ROTTURA
Evidenzia (giallo) - Posizione 350
Hoover institution retains its tax-exempt status despite writings such as this one.
Nota - Posizione 350
NN ANCORA AL LIMITE
Evidenzia (giallo) - Posizione 354
It is time for a Magna Carta for the regulatory state.
Evidenzia (giallo) - Posizione 354
Regulations need to be made in a way that obeys my earlier bullet list.
Evidenzia (giallo) - Posizione 355
People need the rights to challenge regulators
Evidenzia (giallo) - Posizione 356
need a right to speedy decision. A “habeas corpus” for regulation
Evidenzia (giallo) - Posizione 358
growth depends on reforming the regulatory state.
Evidenzia (giallo) - Posizione 358
But the deeper and perhaps more important preservation of our political freedom depends on it even more.