martedì 2 maggio 2017

Difesa dell'università online

Alex Tabarrok sostiene che l’insegnamento online sia il futuro ed espone i suoi punti di forzai nel saggio “Why Online Education Works”.
Ci sono università antichissime e ancora prestigiose…
… Oxford University was founded in 1096, Cambridge in 1209. Harvard, a relative newcomer, was founded in 1636…
In questi mille anni i metodi di insegnamento non sono praticamente mutati…
… seated students listening to professors in a classroom…
La stasi nei metodi ha contribuito alla stasi nel prestigio.
Solo la Chiesa Cattolica ha fatto meglio.
Ma oggi, probabilmente, siamo al capolinea: l’ online rivoluzionerà il settore.
***
I vantaggi dell’ online sono tre
… 1) leverage, especially of the best teachers; 2) time savings; 3) individualized teaching
Cominciamo con il leverage…
… my 15 minute talk at TED has been watched nearly 700,000 times… teaching I did at TED dominates my entire teaching career: 700,000 views at 15 minutes each is equivalent to 175,000 student-hours of teaching, more than I have taught in my entire offline career….
Un’ora di lezione online passa più informazioni di un’intera carriera di insegnante. Le info non sono tutto ma…
***
Insegnare nel modo tradizionale è oggi più costoso di ieri e lo sarà sempre di più. Perché?…
… Teaching is becoming relatively more expensive for the same reason that butlers have become relatively more expensive– butler productivity increased more slowly than productivity in other fields, so wages for butlers rose even as their output stagnated; as a result, the opportunity cost of butlers increased. The productivity of teaching, measured in, say, kilobytes transmitted from teacher to student per unit of time, hasn’t increased much…
In economia tutto questo si chiama “malattia dei costi”.
Facciamo il caso classico della musica. Mentre tutto diventa più efficiente, suonare Bach resta efficiente come 300 anni fa: il costo relativo di questa attività, quindi, esplode. Lo stesso dicasi per l’insegnamento.
L’ online education – impennando la produttività dell’insegnamento - è la medicina alla “malattia dei costi”. Un po’ come la musica online per Bach.
Molti ritengono che però la presenza fisica abbia delle virtù ineffabili
… what exactly this quality might be remains ineffable to me…
Naturalmente questo è senz’altro vero vero in alcuni casi, che restano però eccezionali…
… Fields with greater physicality, not just sports and dance, but also experimental biology, physics, and chemistry will also require more in-classroom teaching with greater attention from a human being…
In genere l’ università è fatta di uno che parla e una massa che ascolta e impara. Chi parla nemmeno conosce chi ascolta, le classi superano i 100 studenti e l’anonimato è la regola.
Ad ogni modo non ha senso emettere verdetti, molto più produttivo riconoscere che è all’opera un trade off
… let us accept that classroom teaching has some special value. We must still weigh this value against the productivity increases…
***
Se gli ascoltatori sono tanti la qualità delle lezioni migliorerà…
… TED talk was among the best 15 minutes of my career. Knowing the potential size of the TED audience, I honed my talk and visuals with months of practice….
Se uno suona davanti ad una platea di 1000 persone suonerà meglio che quando suona nel soggiorno di casa sua davanti a tre amici.
Inoltre, poiché occorreranno meno insegnanti, resteranno i migliori.
Avremo i migliori al loro meglio.
***
Facciamo un’analogia: oggi insegnare è come recitare a teatro
… it takes as much labor to produce the 100th viewing as it does to produce the first…
Domani sarà come recitare al cinema
… Now consider quality. The average movie actor is a better actor than the average stage actor… If you were making a movie with a potential audience in the millions wouldn’t you hire the best actors?…
E sulla qualità ineffabile della presenza fisica…
… Is there something ineffably great about a live performance? Occasionally, but the greatest stage performances are seen by only a handful of people…
Il mercato degli insegnanti sarà come quello degli attori: poche superstar. Grandi diseguaglianze con redditi stratosferici concentrati al top…
… A principal player on Broadway might earn $ 62,500 a year, perhaps twice what a minor player might earn.[ 3] One of the biggest stars in the world, Julia Roberts, made $ 35,000 a week, or $ 1.62 million in a 50-week year performing in Three Days of Rain. Nevertheless, her stage salary pales in comparison to her typical payment of $ 10– $ 20 million per movie for much less work….
Il cinema probabilmente è migliore del teatro ma il peggio di tutti è il teatro registrato e portato sullo schermo….
… Many of the early online forays into education were simply taped lectures, boring, flat, and worse…
***
Veniamo ora al risparmio in termini di tempo.
Una lezione online occupa metà del tempo di una lezione offline.
La lezione online non deve essere ripetitiva.
Ricordiamo il consiglio di Dale Carnegie agli insegnanti…
… “tell the audience what you’re going to say, say it; then tell them what you’ve said”…
Un consiglio che possiamo ora trascurare…
… if you repeat whenever 20% of the audience doesn’t understand something, that means that 80% of the audience hear something twice…
Tutto cio’ è estremamente inefficiente.
Una lezione online deve essere concisa.
Gli studenti hanno il controllo su tutto e chi lo necessita puo’ riascoltare quello che crede procedendo secondo le loro esigenze di comprensione.
Ma c’è un altro enorme vantaggio: basta tempi prefissati
… many of my students will have driven half an hour… online lectures there is no looking for parking!…
Nel mondo online non si deve consumare ad un’ora prefissata, e nemmeno tutto in una volta. Non è nemmeno necessario produrre al momento del consumo. tutto cio’ abbatte gli enormi costi di coordinamento.
E anche qui si incide sulla qualità…
… Despite caffeination, by 9: 30 pm fatigue sets in… it makes little sense for me to try to teach complex ideas after 9: 30 pm…
Anche le durate sono più calibrabili…
… Online education can also break the artificial lecture length of 50– 90 minutes… experts say that adult attention span is 10– 15 minutes… span has declined in the Internet era…
Ora la durata delle lezioni non è calibrata sull’ apprendimento ottimale. Domani potrà esserlo…
…the natural length of a lecture is probably not that different from the length of a typical popular music track or television segment
***
Alcuni ritengono che la presenza in classe possa personalizzare l’apprendimento.
Mi sa che è vero l’esatto contrario.
Chi afferma questi giudizi mitizza un po’ la “vecchia lezione universitaria”…
… offline experience is often not a classroom of 4-9 students, but a classroom of over 100…
Si pensa, per esempio, anche che l’offline favorisca le domande. Probabilmente è più vero il contrario…
… online space is a better place both for asking questions and for interacting with professors… students from all over the world can ask questions online…
Le domande online favoriscono anche la “saggezza della folla”. Ci si risponde tra studenti con l’avvallo del prof, oltre che tra studenti e professori.
Il professore che risponde online deve osservare standard più elevati: le cantonate passano inosservate solo nell’ offline…
… If I make an error in my offline class, chances are no one will catch it…
Il futuro dell’ online education sarà l’ “adaptive assessment”…
… Incorrect answers are not random but betray specific assumptions and patterns of thought. Analysis of answers, therefore, can be used to guide students to exactly that lecture that needs to be reviewed and understood to achieve mastery of the material… Computer-adaptive learning will be as if every student has their own professor on demand…
I percorsi saranno quindi più personalizzati, questo per rispondere a chi sostiene il contrario…
… Surprisingly, the computer will make learning less standardized and robotic…
***
Avere tanti dati a disposizione online faciliterà ricerche e sperimentazioni
… Randomized controlled trials, which are very expensive in the offline world, become very cheap in the online world…
Consideriamo due metodi d’insegnamento: quale funziona meglio?
L’online è l’ideale per sperimentare su vasta scala.
I tempi tra la sperimentazione e l’adozione delle soluzioni migliori, inoltre,  si accorcerebbero di molto.
***
C’ è poi l’obiezione dell’ “esperienza esistenziale”…
… The college experience is about much more than learning. Online education will not replace the two Olympic-sized swimming pools at my university, the modern exercise facilities, the coffee shop, or the restaurants…
Si potrebbero raggiungere dei compromessi: fare lezione a casa e i compiti in classe.
Oppure le università rimarrebbero come luoghi di mera socializzazione.
Ma le due componenti: istruzione e socializzazione, viaggerebbero comunque distinte. Lo spacchettamento sarebbe inevitabile.
Le rette crollerebbero…
… parents and taxpayers may decide that they would rather not pay for four five years of socialization…
***
Molti corsi online hanno già avuto un certo successo…
… unexpected success of Stanford’s free online course on artificial intelligence. Taught by Peter Norvig and Sebastian Thrun in 2011, this course enrolled more students than the entire Stanford student body…
Altri esempi
… Educational startups like Coursera, Udacity and, of course, MRUniversity promoted the idea of MOOCs, massive online open courses…
Tuttavia, le élite sono riluttanti alla conversione, e questo rappresenta il problema.
Chi primeggia nell’intraprendenza?…
… Private, for-profit universities such as the University of Phoenix and Ashford University were the pioneers of online education…
La platea base
… The for-profits offered courses that appealed to women, particularly those with children, to ethnic minorities and to adults 25– 44 years old who valued all of the flexibility and time-savings that online education offered…
Di solito adulti poco interessati a socializzare. Oppure chi non ha tempo da perdere.
E’ una platea che l’ università tradizionale ha spesso ignorato.
***
paesi in via di sviluppo stanno aumentando l’istruzione in modo vertiginoso…
… Over the next 15 years or so India plans to increase the number of students attending university from 12 million to over 30 million; a goal that will require at least 1,000 new universities. China has already increased the number of entering university students from 1 million in 1998 to over 6 million today….
Adotteranno il modello Oxford del 1096?
Probabilmente no. Assisteremo ad uno spacchettamento delle funzioni, come abbiamo appena visto…
… development, delivery, assessment, and credentialing…
Lezioni e accreditamento potranno anche essere date in outsourcing, un po’ come già oggi si fa con la formazione professionale…
… We already have some experience with unbundling credentialing in the market for lawyers…
***
Ricapitoliamo i vantaggi dell’ online
… advantages: Leverage of the best professors teaching more students. Large time savings from less repetition in lectures (students in control of what to repeat) and from lower fixed costs (no need to drive to university). Greater flexibility in when lectures are consumed (universities open 24 hours a day) and in the lecture format (no need to limit to 50 minutes). Greater scope for productivity improvements as capital substitutes for labor and greater incentive to invest in productivity when the size of the market increases. Greater scope for randomized controlled trials of educational strategies thus more learning about what works in education…
Molto scetticismo viene da una mitizzazione dell’università.
Le classi universitarie sono molto più numerose di quel che si idealizza, l’anonimato diffuso e le lezioni tenute per lo più da assistenti.
Carole Cadwalladr, una reporter dell’ Observer scrive sui corsi online in genetica…
… And that’s when I have my being-blown-away moment. The traffic is astonishing. There are thousands of people asking— and answering— questions about dominant mutations and recombination. And study groups had spontaneously grown up: a Colombian one, a Brazilian one, a Russian one. There’s one on Skype, and some even in real life too. And they’re so diligent! If you are a vaguely disillusioned teacher, or know one, send them to Coursera: these are people who just want to learn…
***
Ora, piuttosto che la battaglia tra online e offline è interessante trovare un’integrazione virtuosa. Piuttosto che rifiuti dogmatici sarebbe bene valutare le evidenze e rispondere a domande concrete.
Per esempio…
… How large does the typical classroom have to be before an online classroom is superior?… Where is the dividing line and why?…
Ipotesi di risposta…
… My answers are that a philosophy seminar with five students is going to be better face-to-face. In a class of thirty, I’d take a good online class…
Altra domanda sensata…
… Which students and which classes should go online?… Blanket statements don’t seem useful here…
Probabilmente i corsi delle matricole funzionerebbero meglio online visti i numeri da battaglione che registrano i corsi del primo anno. Uno studente si perde, facciamo almeno in modo che le lezioni siano chiare.
Il “Department of Education” ha condotto una meta-analisi sull’online…
… found: Students in online conditions performed modestly better, on average, than those learning the same material through traditional face-to-face instruction. Instruction combining online and face-to-face elements had a larger advantage relative to purely face-to-face instruction than did purely online instruction. Effect sizes were larger for studies in which the online instruction was collaborative or instructor-directed than in those studies where online learners worked independently. The effectiveness of online learning approaches appears quite broad across different content and learner types. Online learning appeared to be an effective option for both undergraduates (mean effect of + 0.30, p…
Chi ritiene superficiali i corsi online dovrebbe specificare il termine di paragone
… Shallow compared to what? Compared to the best offline course at MIT?…
Il corpo docente di molti corsi online è notevole…
… Sebastian Thrun, father of the Google chauffeured vehicle, on artificial intelligence; Sergey Brin, founder of Google, on search algorithms; Anant Agarwal, winner of MIT’s Smullin and Jamieson prizes for teaching, on computer science…
L’argomento è ostico: evitiamo i giudizi assoluti e pensiamo sempre “al margine”.