martedì 30 maggio 2017

Guerra e pace

I filosofi un po’ cervellotici come Kant sognavano la pace perpetua da ottenersi tramite forme di federalismo non meglio definite. Eppure, se nella storia abbiamo mai visto qualcosa che assomigliasse lontanamente a questo progetto lo dobbiamo alla pace garantita dagli imperi. Peter Turchin:
… The empire has unified all the civilizations at last. After generations of battles, the last enemies have been defeated. Citizens of the empire can, it seems, look forward to permanent peace and prosperity…
Tuttavia, non una sola di queste creazioni politiche ha resistito al collasso che è puntualmente giunto. Con una puntualità tale che un matematico come Hari Seldon ci ha costruito su un modello che descrive bene la storia degli ultimi tremila anni:
… When the equations are run forward, they foretell the decay and eventual collapse of the central power, rebellions by regional barons and rogue generals, and finally a bitter civil war… The decline and fall of the empire over the ensuing centuries unfolds precisely as the humble mathematician said it would…
Nella visione condivisa dagli storici questo genere di previsioni è impossibile: la storia è un fenomeno troppo complesso per essere domato da modelli matematici, e poi c’è la libertà umana:
… Small causes might produce large effects. For example, a butterfly fluttering its wings in Australia might cause a hurricane in the Atlantic… For centuries, philosophers have mulled over the prospects of a scientific study of history… Despite some dissenting voices, the consensus has been that scientific study of human societies is impossible… They consist not of simple identical particles, such as atoms and molecules, but of human individuals, each unique, endowed with free will, and capable of purposeful action… The verdict has been that any sort of scientific history must remain science fiction rather than a real science…
Peter Turchin si chiede se la storia possa tramutarsi in scienza e il suo tentativo è informato a questa fede. Per tutto il libro va a caccia della legge che governa la nascita e il collasso degli imperi:
…Can we design a theory for the collapse of mighty empires that would be no worse than, say, our understanding of why earthquakes happen?…Many historical processes are dynamic—empires rise and fall, populations and economies boom and bust, world religions spread or wither. The field of historical dynamics investigates such dynamic…
Il motore del cambiamento è l’ élite:
…A small number of members of an agrarian society (typically around 1 or 2 percent) concentrates in its hands most of the power and wealth; this group consists of the elites or aristocracy…
Deve trattarsi di un gruppo molto coeso, a cominciare dall’etnia:
… Another important aspect of social structure is ethnicity. Ethnicity is the group use of any aspect of culture…For example, Greeks drew a boundary between themselves and barbarians, non-Greek speakers… sometimes this gap is so extreme that people deny the very humanity of those who are on the other side of the metaethnic fault line…
La storia è al suo nocciolo una concorrenza tra questi piccoli gruppi umani molto coesi:
Historical dynamics can be understood as a result of competition and conflict between groups, some of which dominate others.
La base di tutto è la capacità di cooperare: con questo genere di altruismo un’élite  puo’ conquistare il mondo (e anche fare disastri inenarrabili):
Within-group cooperation is the basis of inter-group conflict, including its extreme versions such as war and even genocide….
La parola magica è “asabiya”. Ogni impero ha un motore: l’élite di una singola nazione.
Asabiya refers to the capacity of a social group for concerted collective action… Each empire has at its core an imperial nation…The ability of an empire to expand territory and to defend itself against external and internal enemies is determined largely by the characteristics of its imperial nation… Incipient imperial nations are relatively egalitarian. Great differences in wealth among group members undermine cooperation, and such groups succumb to rivals with higher levels of asabiya
Molta coesione nel “nocciolo” imperiale fa prosperare, poca coesione fa collassare:
… poorly integrated groups crumble and disappear, whereas groups based on strong cooperation thrive and expand…
Il cardine della teoria storica di Turchin non è banale, si oppone sia alle teorie economiciste che a quelle evoluzioniste:
The critical assumption in my argument is that cooperation provides the basis for imperial power. This assumption is at odds with the fundamental postulates of the dominant theories in social and biological sciences: the rational choice in economics and the selfish gene in evolutionary biology…
Per Turchin i veri motori della storia sono il moralismo e la simbologia:
… Two key adaptations enabled the evolution of ultrasociality. The first one was the moralist strategy: cooperate when enough members in the group are also cooperating and punish those who do not cooperate. A band that had enough moralists to tip its collective behavior to the cooperative equilibrium outcompeted… The second adaptation, the human ability to use symbolic markers to define cooperating groups, allowed evolution of sociality to break through the limits of face-to-face interaction…
Ma come spiegare il collasso? Qui Turchin sembra puntare su Malthus e sulla demografia:
Stability and internal peace bring prosperity, and prosperity causes population increase. Demographic growth leads to overpopulation, overpopulation causes lower wages, higher land rents, and falling per capita incomes for the commoners.
L’élite tampona il malcontento con la spesa pubblica, il debito esplode:
… The elites turn to the state for employment and additional income, and drive up its expenditures at the same time that the tax revenues decline because of the growing misery of the population…
Le poche risorse disponibili mettono i membri dell’élite uno contro l’altro minando la coesione: è guerra civile:
…strife among the elites escalates into civil war, while the discontent among the poor explodes into popular rebellions…
Poi il ciclo ricomincia (ogni 2/3 secoli):
… Intra-elite competition subsides, allowing the restoration of order. Stability and internal peace bring prosperity, and another cycle begins… The typical period of a complete cycle, which consists of a benign integrative phase and the troubled disintegrative phase, is around two or three centuries… A life cycle of a typical imperial nation extends over the course of two, three, or even four secular cycles. Every time the empire enters a disintegrative secular phase, the asabiya of its core nation is significantly degraded.
Il principio guida: la guerra porta pace, la pace porta guerra.
… As a sixteenth-century commentator put it, “So peace brings warre and warre brings peace.”…
CONSIDERAZIONI FINALI
Da salvare assolutamente l’intuizione del legame tra guerra e altruismo, peccato il ricorso ad un Malthus non più in grado di spiegare il mondo moderno. D’altro canto il ciclo di Turchin puo’ essere salvato con qualche variante:
1) in periodo di guerra la cooperazione è tutto: l’élite più coesa prende il sopravvento e domina.
2) In periodo di pace l’altruismo e la coesione diventano valori secondari, quel che conta per produrre è un sano egoismo in grado di trasformarsi da vizio privato in virtù pubblica.
3) Ma l’egoismo e le diseguaglianze tipiche delle società prospere alla lunga minano la coesione sociale precipitando l’impero nella guerra civile.
Ecco, una storia siffatta mette alle strette il libertario imprigionandolo in un ciclo senza via di uscita.