mercoledì 11 settembre 2019

HL RAZIB KHAN SUL COLLASSO DI ROMA + I ROMANI BARBARIZZATI

I ROMANI BARBARIZZATI
Da un po' di tempo la genetica ci costringe a riscrivere la storia. Ecco un tipico enigma che pone: al momento del collasso romano, nei secoli V e VI, le popolazioni più esposte alla sostituzione etnica furono naturalmente quelle poste alla periferia dell'impero (Romania, Inghilterra, nord Italia...), e non è un caso se in quei territori si registreranno cambiamenti radicali nella lingua, nei costumi e spesso anche nella religione. Tuttavia, gli studi genetici ci dicono ora che il dna degli eredi è molto più simile a quello dei locali piuttosto che a quello dei barbari germanici e asiatici. In altri termini: l'invasione è stata più che altro di natura culturale. Come mai?
Ipotesi: non furono i barbari a far collassare l'impero ma il suo collasso stesso a barbarizzarlo. Si era in cerca di modelli più rustici e pratici, e in questo la cultura dei barbari attecchì.
Forse la versione ortodossa va rivista.
GNXP.COM
It is well known that in the 5th and 6th centuries of the Common Era the social complexity and economic productivity of the Roman cultural zone underwent a regression. There were two areas in parti…


https://feedly.com/i/entry//cnXVr/5HNe2pDqTI3udBeVx4AbJSW9TNhacAl8h6Dc=_16d1f9896b5:3eb8468:267654fb

https://feedly.com/i/entry//cnXVr/5HNe2pDqTI3udBeVx4AbJSW9TNhacAl8h6Dc=_16d1f980633:3ecaa3f:3dac2425

https://feedly.com/i/entry/54BMp4PRpfGpZgJrJ0T5blULTdimg4gCgsikrRGjEsQ=_16d1f6ebd1d:62be671:69b9f616
The Genetics Of The Lombard Folk Migration
Razib Khan
Citation (APA): Khan, R. (2019). The Genetics Of The Lombard Folk Migration [Kindle Android version]. Retrieved from Amazon.com

Parte introduttiva
Evidenzia (giallo) - Posizione 2
The Genetics Of The Lombard Folk Migration By Razib Khan
Nota - Posizione 3
ANCORA...IMPATTO FORTE SULLA CULTURA MA DEBOLE SULLA GENETICA
Nota - Posizione 3
ANCORA...IMPATTO FORTE SULLA CULTURA MA DEBOLE SULLA GENETICA
Evidenzia (giallo) - Posizione 11
The barbarians who filled the political vacuum after the collapse of the late Roman state were coherent preexistent ethnic and political entities of German origin who migrated en masse and engaged in a folk wandering.
Nota - Posizione 12
ORTODOSSIA
Nota - Posizione 12
ORTODOSSIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 14
the barbarians were in fact a motley crew of opportunists of various origins, who adhered to a “barbarian” identity
Nota - Posizione 14
IN REALTÀ
Nota - Posizione 14
IN REALTÀ
Evidenzia (giallo) - Posizione 15
They were made by the collapse, they did not cause the collapse.
Nota - Posizione 15
Cccccc
Nota - Posizione 15
Cccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 16
Norman Davies in The Isles
Evidenzia (giallo) - Posizione 17
the Anglo-Saxon character of Britain was to a large effect a function of elite emulation and diffusion of a Germanic culture introduced by what was operationally a late Roman mercenary class.
Nota - Posizione 19
ESEMPIO IN GB
Nota - Posizione 19
ESEMPIO IN GB
Evidenzia (giallo) - Posizione 20
This is in contrast to the apocalyptic vision of British monk Gildas, who depicts his Brythonic people fleeing before pagan Saxons and being driven into the sea.
Nota - Posizione 21
Ccccccccc
Nota - Posizione 21
Ccccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 21
the West Saxon monarchy, which later came to the center of English history during the Viking incursion, was in fact in origin Romano-British, rather than German (the early kings have Celtic names).
Nota - Posizione 22
ANCORA
Nota - Posizione 22
ANCORA
Evidenzia (giallo) - Posizione 24
Both the British Celtic language and Christianity seem to have faded from the landscape, so the that the latter had to be reintroduced by Irish and continental European missionaries.
Nota - Posizione 25
INVASIONE SOLO CULTURALE...LINGUA RELIGIONE
Nota - Posizione 25
INVASIONE SOLO CULTURALE...LINGUA RELIGIONE
Evidenzia (giallo) - Posizione 27
the majority of the ancestry of the people of England today seems to derive from people who were already resident in Britain in 400 A.D.,
Nota - Posizione 28
LA GENETICA CONFORTA
Nota - Posizione 28
LA GENETICA CONFORTA
Evidenzia (giallo) - Posizione 42
Understanding 6th-Century Barbarian Social Organization and Migration through Paleogenomics,
Evidenzia (giallo) - Posizione 43
the case of the Lombards,
Nota - Posizione 43
Ccccccc
Nota - Posizione 43
Ccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 50
our data was consistent with the proposed long-distance migration from Pannonia to Northern Italy.
Nota - Posizione 51
LONGOBARDI
Nota - Posizione 51
LONGOBARDI
Evidenzia (giallo) - Posizione 54
The movement into Italy from the northeast was a typical one, prefigured by the Goths and other Germans before the Lombards.
Nota - Posizione 54
Ccccccc
Nota - Posizione 54
Ccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 68
The Lombard migration seems to have been a migration of people of Northwest European heritage into Southern Europe.
Nota - Posizione 69
1
Nota - Posizione 69
1
Evidenzia (giallo) - Posizione 69
migration occurred during the lifetime of some individuals. These were highly mobile individuals.
Nota - Posizione 70
2
Nota - Posizione 70
2
Evidenzia (giallo) - Posizione 70
There were associated groups with the Lombards, who were genetically distinct, and likely of lower status.
Nota - Posizione 70
AGGREGATO 3
Nota - Posizione 70
AGGREGATO 3
Evidenzia (giallo) - Posizione 73
Admixture with the local populations and other post-Roman groups began early on.
Nota - Posizione 74
4
Nota - Posizione 74
4
Evidenzia (giallo) - Posizione 75
But, The Geography of Recent Ancestry Across Europe, also highlighted a lot of deep population structure within modern Italy, and could not discern much impact of barbarian migration
Nota - Posizione 77
MAAAAAA
Nota - Posizione 77
MAAAAAA
Evidenzia (giallo) - Posizione 80
The local population structure was not much altered because the Roman population base was so high that even a large decline did not induce bottleneck effects, and the German elite was also small enough it did not much perturb the underlying structure which had roots back to the period before the Roman Empire.
Nota - Posizione 81
Ccccccc
Nota - Posizione 81
Ccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 83
there was intermarriage between German people and others.
Nota - Posizione 83
Ccccccccc
Nota - Posizione 83
Ccccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 84
The demographic impact of the German migrations was huge on culture, politics, and economics. But it was not huge on population genetics.
Nota - Posizione 84
Ccccccc
Nota - Posizione 84
Ccccccc
The Barbarian Invasions, Illuminated By Genetics
Razib Khan
Citation (APA): Khan, R. (2019). The Barbarian Invasions, Illuminated By Genetics [Kindle Android version]. Retrieved from Amazon.com

Parte introduttiva
Evidenzia (giallo) - Posizione 2
The Barbarian Invasions, Illuminated By Genetics By Razib Khan•
Evidenzia (giallo) - Posizione 10
their identity was, and is, mysterious.
Nota - Posizione 10
UNNI
Nota - Posizione 10
UNNI
Evidenzia (giallo) - Posizione 13
The fact that the ethnolinguistic affiliation of the Huns is mysterious to us should give a clue that they weren’t related to the standard Germanic or Iranian groups which operated on the fringes of the European Roman world.
Evidenzia (giallo) - Posizione 17
The German peoples have been observed by the Romans since the time of Cimbri invasions, and the later eruptions were easy to slot into that ethnographic framework.
Evidenzia (giallo) - Posizione 18
the Huns are mysterious precisely because they were a new cultural force. They seemed to be pure nomads like the Sarmatians, but not out of the Iranian steppe cultural milieu.
Evidenzia (giallo) - Posizione 21
the genius of the Huns was in part organizational, as they accrued to their confederacy a motley of German and Iranian tribes.
Evidenzia (giallo) - Posizione 25
But now we have some genetic data.
Nota - Posizione 25
Ttttttttt
Nota - Posizione 25
Ttttttttt
Evidenzia (giallo) - Posizione 53
It should definitely increase our likelihood that the Huns spoke a Turkic language of some sort. By the time most Turkic peoples arrive on the scene in Western Eurasia, they’re highly admixed, but they invariably have some East Asian ancestry. I highly doubt that the Huns arrived in Europe with the Southern European ancestry, TSI (Tuscan).
Evidenzia (giallo) - Posizione 56
The ancestry of the Huns should have been more like a mix of East Asian and Sarmatia.
Evidenzia (giallo) - Posizione 59
After the collapse of Attila’s Empire, they seem to have retreated back to the territories to the east where they could be self-supporting,


The fall of man
Razib Khan
Citation (APA): Khan, R. (2019). The fall of man [Kindle Android version]. Retrieved from Amazon.com

Parte introduttiva
Evidenzia (giallo) - Posizione 2
The fall of man By Razib Khan
Nota - Posizione 3
BARBARIZZARE I ROMANI
Nota - Posizione 3
BARBARIZZARE I ROMANI
Evidenzia (giallo) - Posizione 5
in the 5th and 6th centuries
Nota - Posizione 6
THE FALL
Nota - Posizione 6
THE FALL
Evidenzia (giallo) - Posizione 7
The interior Balkans and Britain
Nota - Posizione 7
DUE AREE CON CAMBIAMENTI RADICALI
Nota - Posizione 7
DUE AREE CON CAMBIAMENTI RADICALI
Evidenzia (giallo) - Posizione 8
Romanian and Vlach dialects today are a testament to the strength of Latin in the interior Balkans, while Albanian attests to indigenous linguistic diversity. But the dominant languages today are Slavic, due to the putative mass migration of tribes under the leadership of the Avars in the 6th and 7th century.
Nota - Posizione 10
SLAVI
Nota - Posizione 10
SLAVI
Evidenzia (giallo) - Posizione 11
mass migrations of Germans transformed the language and religion of the whole region.
Nota - Posizione 11
IN GB
Nota - Posizione 11
IN GB
Evidenzia (giallo) - Posizione 12
genetically the Balkan Slavs and English are actually genetically more like the earlier populations than descendants of migrants.
Nota - Posizione 13
NÈ SLAVI NÈ TEDESCHI
Nota - Posizione 13
NÈ SLAVI NÈ TEDESCHI
Evidenzia (giallo) - Posizione 15
And yet the language shifted, and the Christian religion faded.
Nota - Posizione 15
Cccccccc
Nota - Posizione 15
Cccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 22
Often the Slavs were ruled by non-Slavic groups
Evidenzia (giallo) - Posizione 24
There is circumstantial evidence that the Anglo-Saxon House of Wessex was actually originally British (look at the early names in the genealogy). They may have been post-Roman British aristocrats who “barbarized.” In Merovingian Francia, Gallo-Roman elites were taking to trousers and aping German Frankish style, but, on the whole the cultural balance was tilted toward the “Romans” rather than the “Germans.” Not so in Britain, it seems.
Nota - Posizione 28
BARBARIZZARE I ROMANI
Nota - Posizione 28
BARBARIZZARE I ROMANI
Evidenzia (giallo) - Posizione 28
a complex urban society could be culturally assimilated in some ways by a simpler agro-pastoralist lifestyle.
Nota - Posizione 29
IL FENOMENO
Nota - Posizione 29
IL FENOMENO

HL In defense of screen time + BAMBINI DAVANTI ALLO SMARTPHONE: UN DEJA VU

https://feedly.com/i/entry//cnXVr/5HNe2pDqTI3udBeVx4AbJSW9TNhacAl8h6Dc=_16d1c3558a0:3da8e21:27d622fb

BAMBINI DAVANTI ALLO SMARTPHONE: UN DEJA VU
Pensa a tuo figlio come a un ragazzino sempre alle prese con una realtà alternativa. Qualcosa dove non valgono le normali regole della vita, qualcosa in cui prevale l'immaginazione. Tu ti preoccupi perché questa realtà alternativa è così avvincente che il bambino non riesce a staccare. Perché non vuole uscire più di casa e sembra avere tutto cio' di cui ha bisogno nella sua cameretta. La vita all'aperto non sembra avere attrattive di sorta per lui. Annusi il pericolo e pensi sempre: "devo fare qualcosa, non riesce più a distinguere la finzione dalla realtà!".
Calma, quello che stai vivendo è una condizione ricorrente nella storia. Vengono subito in mente le donne che leggevano i romanzi alla fine del 1800, figurine eternate da Gustave Flaubert in "Madame Bovary".
Avere dei precedenti aiuta a capire il problema e le sue soluzioni.
BJORNJEFFERY.COM
As a part of Techfestival 2019 in Copenhagen, Denmark, I was asked to present my thoughts on kids, screens, and technology. In order to get the nuances right, I wrote a speech. You can read it belo…

In defense of screen time
Bj�rn Jeffery
Citation (APA): Jeffery, B. (2019). In defense of screen time [Kindle Android version]. Retrieved from Amazon.com

Parte introduttiva
Evidenzia (giallo) - Posizione 2
In defense of screen time By Björn Jeffery•
Evidenzia (giallo) - Posizione 5
Imagine young people longing for an alternate reality. One where regular rules of life do not apply, and one where your imagination prevails. Their parents worry, because this alternate reality is so compelling that these young people sometimes don’t want to leave it. They don’t want to go outside– they have all they need from their new world. Some of them never want to go back to the realities of everyday life.
Evidenzia (giallo) - Posizione 9
in danger of not being able to differentiate between fiction and life”.
Nota - Posizione 10
Cccccc
Nota - Posizione 10
Cccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 10
Does this sound familiar? I am of course talking about women reading fictional books, in the late 1800s. In particular, reading the novel “Madame Bovary”
Nota - Posizione 11
Ccccccc
Nota - Posizione 11
Ccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 14
young women as particularly susceptible to the fantasies they find in novels
Nota - Posizione 14
FLAUBERT
Nota - Posizione 14
FLAUBERT
Evidenzia (giallo) - Posizione 17
Concerns about our young are in fact very common, and have been so for hundreds of years.
Evidenzia (giallo) - Posizione 18
we can also benefit from learning what the actual outcomes of many of these changes have been.
Evidenzia (giallo) - Posizione 21
How can we talk about screen time without knowing what is taking place on the screen?
Nota - Posizione 21
Ttttttttt
Nota - Posizione 21
Ttttttttt
Evidenzia (giallo) - Posizione 22
example of books as it represents a media format that is not only accepted, but almost universally seen as preferable. Books are great.
Evidenzia (giallo) - Posizione 24
Is it good that kids read books? Generally speaking, yes,
Evidenzia (giallo) - Posizione 25
any type of book? Not necessarily. You wouldn’t choose “50 Shades of Grey” as a bedtime
Evidenzia (giallo) - Posizione 27
we can conclude that books themselves are neither good nor bad. They can be both. It depends on the context, the reader, the intent– and of course it depends on the book itself.
Evidenzia (giallo) - Posizione 30
I’m sure you’ve heard phrases like “No screen time before 2”.
Evidenzia (giallo) - Posizione 32
how can we talk about screen time without knowing what is taking place on the screen?
Nota - Posizione 32
Tttttt
Nota - Posizione 32
Tttttt
Evidenzia (giallo) - Posizione 32
Empathy
Evidenzia (giallo) - Posizione 37
Amy Orben and Andrew Przybylski,
Evidenzia (giallo) - Posizione 42
if social media makes you happy or sad.
Nota - Posizione 42
PRIMA QUESTIONE
Nota - Posizione 42
PRIMA QUESTIONE
Evidenzia (giallo) - Posizione 44
99.6% of the variability in adolescent girls’ satisfaction with life had nothing to do with how much they used social media.
Nota - Posizione 45
FELICITÀ
Nota - Posizione 45
FELICITÀ
Evidenzia (giallo) - Posizione 46
It is undoubtedly tough being an adolescent. But this was true long before there were any screens.
Nota - Posizione 47
Ccccccc
Nota - Posizione 47
Ccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 48
Myopia– being nearsighted– has almost doubled from 1971 and 2008 which in turn can increase risks of vision
Nota - Posizione 49
UN PROBLEMA
Nota - Posizione 49
UN PROBLEMA
Evidenzia (giallo) - Posizione 50
We know that nearsightedness has increased, but we do not know why.
Nota - Posizione 50
Cccccccc
Nota - Posizione 50
Cccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 55
It is easier to listen to an alarmist TV psychologist that– very conveniently– is trying to sell you a book on the topic of screen time.
Nota - Posizione 56
I GENITORI OSTAGGIO...NN SONO SCIENZIATI
Nota - Posizione 56
I GENITORI OSTAGGIO...NN SONO SCIENZIATI
Evidenzia (giallo) - Posizione 57
From a strict harm reduction perspective, it would be best to make kids wear helmets and protective gear at all times. But it is not practical.
Nota - Posizione 57
LA PRUDENZA? È POCO.PRATICA
Nota - Posizione 57
LA PRUDENZA? È POCO.PRATICA
Evidenzia (giallo) - Posizione 58
By withholding screens from your kids you may be reducing a hypothetical risk, but you are also withholding them from opportunity and potential.
Nota - Posizione 59
I RISCHI
Nota - Posizione 59
I RISCHI
Evidenzia (giallo) - Posizione 60
Who should we listen to?
Nota - Posizione 60
Ttttttttt
Nota - Posizione 60
Ttttttttt
Evidenzia (giallo) - Posizione 61
AAP– American Academy of Pediatrics
Evidenzia (giallo) - Posizione 62
they specifically call out “high-quality programming/ apps” which moves the conversation from looking at the screen itself, towards looking at the activity which is taking place.
Evidenzia (giallo) - Posizione 64
say the following: “Co-view or co-play with your children, and find other activities to do together that are healthy for the body and mind
Evidenzia (giallo) - Posizione 71
In 1938, St Petersburg Times
Evidenzia (giallo) - Posizione 72
“Withdraw all encouragement relating to the reading of books. Reduce the number available. Act so as to make reading inconvenient except for the set time”.
Nota - Posizione 73
1938
Nota - Posizione 73
1938
Evidenzia (giallo) - Posizione 75
Their concern is the amount of reading, not the reading itself. It is becoming too much,
Nota - Posizione 76
Cccccccc
Nota - Posizione 76
Cccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 76
It isn’t healthy to only read novels all day.
Evidenzia (giallo) - Posizione 81
discouraging reading in 1938 may not have been a great piece of advice.
Nota - Posizione 82
TUTTAVIA
Nota - Posizione 82
TUTTAVIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 83
Where will this thing people call “screen time” take our kids in the future?
Nota - Posizione 84
Tttttttt
Nota - Posizione 84
Tttttttt
Evidenzia (giallo) - Posizione 85
Fortnite looks like a game where people shoot each other and do weird dances to celebrate it. But Fortnite is also an online social club where leadership and teamwork develop.
Nota - Posizione 86
DOPPIA FACCIA
Nota - Posizione 86
DOPPIA FACCIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 87
When was the last time you collaborated with a global group of people, in real-time, towards a common goal?
Nota - Posizione 87
Cccccc
Nota - Posizione 87
Cccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 89
Minecraft is similar.
Nota - Posizione 92
Ttttttt
Nota - Posizione 92
Ttttttt
Evidenzia (giallo) - Posizione 92
Togetherness
Evidenzia (giallo) - Posizione 92
For me, I think the future of screen time is togetherness.
Evidenzia (giallo) - Posizione 92
global collaboration is seamless and enriching.
Evidenzia (giallo) - Posizione 94
Four suggestions
Nota - Posizione 94
Tttttt
Nota - Posizione 94
Tttttt
Evidenzia (giallo) - Posizione 97
1. What matters is what is on the screen, not the screen itself.
Nota - Posizione 97
1
Nota - Posizione 97
1
Evidenzia (giallo) - Posizione 100
2. Consider the context
Nota - Posizione 100
2
Nota - Posizione 100
2
Evidenzia (giallo) - Posizione 100
How are your kids playing? Are they doing it together with others– siblings, friends, online friends?
Evidenzia (giallo) - Posizione 104
3. Encourage variety
Nota - Posizione 104
3
Nota - Posizione 104
3
Evidenzia (giallo) - Posizione 107
4. Treat the screen like you would anything else
Nota - Posizione 107
4
Nota - Posizione 107
4
Evidenzia (giallo) - Posizione 107
When I was the CEO of Toca Boca and tried to explain my job to people, almost everyone said “ah, you mean educational apps”. It was precluded that if you make apps for children, their primary purpose must be education.
Nota - Posizione 109
Ccccccc
Nota - Posizione 109
Ccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 110
What if all food you served your kids had to have a specific nutritional formula?
Nota - Posizione 110
Cccccc
Nota - Posizione 110
Cccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 112
Childhood is more than just education. But if you want apps to be educational, you can find plenty that are really great.
Nota - Posizione 112
Ccccccc
Nota - Posizione 112
Ccccccc
Evidenzia (giallo) - Posizione 113
The screen is just like life in general– don’t treat it any differently.
Nota - Posizione 114
Ccccccc
Nota - Posizione 114
Ccccccc

CONTRO ORWELL: A COSA SERVE LA CENSURA?

CONTRO ORWELL: A COSA SERVE LA CENSURA?
Alcuni la fanno facile e, sulla scorta di Orwell, rispondono: la verità fa male.
Non è così: se a un dittatore sbruffone (DS) rispondi con la verità difficilmente lo metterai in crisi, molto meglio mentire.
Esempio.
DS: ho fatto grande questo paese. Opposizione veritiera (OV): siamo solo ottavi in classifica. Opposizione menzognera (OM): hai distrutto il paese. E’ chiaro che il confronto reale è tra DS e OM, OV è una presenza folkloristica e minoritaria.
La censura non serve per celare la verità – di cui DS non è particolarmente preoccupato - ma a monopolizzare le balle, ovvero a creare egemonia e conformismo. Il privato cittadino deve capire immediatamente cosa è meglio dire e cosa è meglio tacere in pubblico. Il conformismo, poi, crea coesione sociale, ovvero proprio cio’ che cerca DS.

Bottom line: se ritenete la censura un atto grave, censurare un cazzaro è grave quanto censurare un illuminato.

https://feedly.com/i/entry/B7jw4LCucCLXhd0mcd9EmMn+sbxtNLGOdNAs60PDOTo=_16d209d7f1f:6774a5c:49b12733
https://feedly.com/i/entry/pCjzw1s9uw4o7o2a6k88mWl61VH8mv6Frk5BTARJuI0=_16d1c62ada6:5ecc7c8:69b9f616