martedì 11 aprile 2017

ONE INDIVIDUALISM’S PARADOX The Rule of the Clan: What an Ancient Form of Social Organization Reveals About the Future of Individual Freedom by Mark S. Weiner

The Rule of the Clan: What an Ancient Form of Social Organization Reveals About the Future of Individual Freedom by Mark S. Weiner
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Note: Paradosso: l' individualismo moderno è possibile solo attraverso un forte Stato, nonostante tanta retorica libertaria esalti lo spontaneismo... In assenza di Stati il vuoto di potere è colmato da regole spontanee che opprimono ogni forma di di libertà immaginata dagli anarcocapitalisti... il clan è la forma naturale di organizzazione, il mezzo + idoneo a produrre quel bene fondamentale che è la fiducia... La regola del clan è ancora viva in Africa, Medio Oriente, Cina e India. Oltre che nelle mafie e nelle organizzazioni criminali. Spesso anche nelle grandi imprese... Nel clan il singolo vale poco: prima di essere un individuo è un membro del clan. I suoi obblighi nn sono quelli che si assume ma derivano dala posizione che si ha nella famiglia allargata: le donne "devono" riprodurrs. Se X commette un delitto lo si può punire punendo uno qualsiasi del clan. Nella società individualista nn esistono ruoli pre esistenti: ognuno sceglie la sua via liberamente Henry Maine (il Darwin della giurisprudenza): società dello status vs società del contratto. Scoprì che India moderna e Irlanda medievale condividono il medesimo ordinamento giuridico. Rintracciò poi le leggi dell'evoluzione creativa giungendo alla regola di cui sopra... HM riscontrò anche che la diffusione del contratto è resa possibile da un forte stato... Maine riteneva la soc. dei contratti il punto d'arrivo dell'ev. legislativa. Altri, paradossalmente, prevedevano (e auspicavano) uno stadio successivo che ripristinasse l'egalitarismo primitivo... Il principio di "uguaglianza" sostanziale sembra piuttosto confuso, addirittura un errore filosofico. Tuttavia lo si capisce meglio se visto come una nostalgia della società clanica. A volte è proprio qs che si nasconde dietro gli appelli comunitaristi e solidaristi... Il clanismo minaccia sempre di tornare fagocitando le libertà duramente concquistate: bisogna comprenderlo per respingerlo, altrimenti il futuro si presenterà come un clanismo postmoderno. I corpi intermedi diventeranno via via più importanti degli individui... Tocqueville: nelle società liberali il rischio è l'isolamento e i corpi intermedi la soluzione. Ebbene, qui il messaggio è radcalmente differente: sono le associazioni sempre sul punto di trasformarsi in clan... IMHO: il pericolo è quello di pensare che la condanna di certe imposizioni equivalga alla condanna di certe scelte, mentre spesso è vero il contrario: imporre certi doveri familiari può essere sbagliato ma scegliere di investire affettivamente sulla famiglia è quanto di più saggio si possa fare... IMHO: l'associazionismo è anche l'antidoto al problema centrale del liberalismo: l'invidia... 1@@@@@@@@@@@@@@@@ Edit
Imagine that one fine morning you are strolling down the sidewalk on your way to work. Suddenly, a young jogger wearing headphones turns the corner, running swiftly, oblivious to the world around him. He crashes into you and as you hit the ground you feel a sharp pain in your arm, which quickly begins to swell. It’s broken. Soon after visiting your doctor, you contact your lawyer. He begins a civil suit against the jogger so that you can be compensated for your injury.Read more at location 35
Note: FARE CAUSA A CHI TI ROMPE UN BRACCIO Edit
This individualist focus is fundamental to the law of modern liberal societies. It lies at the core of nations that trace their democratic political heritage to the Enlightenment and their economic roots to the Industrial Revolution—and that hold individual self-fulfillment and personal development as a central moral value.Read more at location 51
Note: INDIVIDUALISTIC FOCUS Edit
In an election, you cast your vote for yourself alone, rather than for your household, village, or tribe. Doing so would seem absurd—it would contravene the axiomatic principle of “one person, one vote.”Read more at location 55
Note: UNA PERSONA UN VORO Edit
When you enter into a marriage, you alone incur its benefits and obligations.Read more at location 57
Note: MATRIMONIO TRA DUE PERSONE Edit
Such individualism extends as well to the legal issues of property and inheritance. In liberal societies, land need not be owned in common by tribal groupsRead more at location 63
Note: INDIVIDUALISMO E PROP Edit
All these facts may seem self-evident, perhaps even obvious. But if one looks beneath them, they point to an essential paradox about individual freedom, a paradox that’s illuminated by examining the subject of this book: the rule of the clan.Read more at location 71
It’s a common and understandable belief that liberty exists only when the state is absent or weak. Many people often imply that individual freedom flourishes in inverse proportion to the strength and scope of government.Read more at location 73
Note: IL PARADOSSO: L INDIVIDUO VA DIFESO DALLO STATO MA NN ESISTEREBBE SENZA LO STATO. ESISTEREBBE LA LEGGE DEI CLAN Edit
A deep antipathy to the modern state was a core principle of the United States’ longtime enemy Col. Muammar al-Qaddafi, who sought, in the words of his manifesto The Green Book, “emancipation from the chains of all instruments of government.”Read more at location 77
Note: IL GRANDE NEMICO DELLO STATO: GHEDDAFI Edit
Mohandas Gandhi advocated for a stateless society of local self-rule for postcolonial India,Read more at location 80
Note: O GHANDI Edit
Yet, whatever form it takes, the belief that individual freedom exists only when the state is frail misunderstands the source of liberty.Read more at location 83
Note: EQUIVOCO SULLE ORIGINI DELLA L Edit
This is the paradox of individualism. The individual freedom that citizens of liberal societies rightly cherish, even our very concept of the individual, is impossible without a robust state.Read more at location 86
Note: RIPETIZ DEL PARADOSSO Edit
healthy government and robust individualism go hand in hand,Read more at location 100
Note: CONCLUSIONE Edit
By contrast, in the absence of the state, or when states are weak, the individual becomes engulfed within the collective groups on which people must rely to advance their goals and vindicate their interests. Without the authority of the state, a host of discrete communal associations rush to fill the vacuum of power.Read more at location 106
Note: SENZA SYATO... IL CLAN Edit
extended family, the clan.Read more at location 108
The clan is a natural form of social and legal organization—itRead more at location 109
What exactly is the rule of the clan?Read more at location 120
First, and most prominently, I mean the legal structures and cultural values of societies organized primarily on the basis of kinship—societies in which extended family membership is vitalRead more at location 122
Note: DIRITTO E FAMIGLIA ESTESA Edit
Today these societies include many in which the United States and its allies have a major strategic interest, such as Afghanistan, Yemen, Nigeria, and Somalia,Read more at location 124
Note: OGGI DOVE SONO? Edit
These societies possess the outward trappings of a modern state but are founded on informal patronage networks,Read more at location 130
Note: c Edit
government is cooptedRead more at location 131
the patriarchal family,Read more at location 132
Clannism is the historical echo of tribalism, existing even in the face of economic modernization. It often characterizes rentier societies struggling under the continuing legacy of colonial subordination, as in the Middle East and sub-Saharan Africa, where the nuclear family, with its revolutionary, individuating power, has yet to replace the extended lineage group as the principle framework for kinship or household organization.Read more at location 133
Note: ECONOMIA DELLA RENDITA. LA RIV DELLA FAMIGLIA NUCLEARE Edit
A form of clannism likewise pervades mainland China and other nations whose political development was influenced by Confucianism,Read more at location 136
Note: CONFUCIANESIMO E CLANISMO Edit
Third, and most broadly, by the rule of the clan I mean the antiliberal social and legal organizations that tend to grow in the absence of state authority or when the state is weak.Read more at location 138
Note: CLAN ANTILIBERAL Edit
These groups include petty criminal gangs, the Mafia, and international crime syndicates, which look a great deal like clans and in many respects act like them. Today corporate conglomerates and collectivist identity groups have the potential to transform into similar clanlike systems.Read more at location 139
Note: MAFIE Edit
Note: CORPORATION Edit
under their legal principles people are valued less as individuals per se than as members of their extended families.Read more at location 144
Note: SOTTO IL CLAN L INDIVIDUO È SOLO MEMBRO Edit
The founding father of legal history and legal anthropology, Henry Sumner Maine, had an illuminating term for such communities. He called them societies of “Status,” which he contrasted with communities he called societies of “Contract.”Read more at location 150
Note: STATUS VS CONTRATTO Edit
storyRead more at location 153
“from Status to ContractRead more at location 153
modern India shared core legal ideas about marriage, property, and dispute resolution with medieval Ireland, as the two societies derived those rules from a common Aryan cultural ancestor.Read more at location 179
Note: UNIVERSALITÀ. INDIA E IRLANDA Edit
legal evolution,Read more at location 183
What are the pathways of legal transformation?Read more at location 184
Note: LA DOMANDA Edit
According to Maine, law has only three methods of development,Read more at location 186
Note: TRE VIE PER EVOLVERE Edit
The first method is legal fictions, ideas that alter the substance of law without changing its letter.Read more at location 188
Note: METODO DELL INTERPRET Edit
The second method is equity, the harmonization of existing law to higher bodies of principles external to the law itself, especially transcendent morals.Read more at location 191
Note: EVOLUZIONE VIA ETICA Edit
The third method is legislation, which changes law through the expressed willRead more at location 193
Note: RIFORMA LEGISL Edit
In Maine’s view, the legal development of “progressive societies” follows a path “from Status to Contract.”Read more at location 198
Note: PERCORSO Edit
By societies of Status, Maine did not mean societies that simply possess a sense of social rank or hierarchy. Instead, he meant those communities in which family groups serve as the primary basis for social organizationRead more at location 203
Note: COS È LO STATUS Edit
the role of women in clan societies is to physically reproduce the clan itself and this role shapes all the legal rules affecting them,Read more at location 206
Note: LA DONNA DEL CLAN Edit
By societies of Contract, Maine meant societies in which law is oriented toward the individual rather than the group, and in which individual choice serves as the central value of the legal order. In such societies, individuals are no longer legally subordinated to their extended families. Instead, the legal order is directed toward fostering the ability of individuals to chart their own lifeRead more at location 208
Note: SOCIESTÀ DEL CONTRATTO. LIBERA SCELTA Edit
Contract was made possible by the growth of the stateRead more at location 212
Note: Tesi Edit
Whereas Maine viewed a liberal society of Contract as an evolutionary endpoint, many of his contemporaries believed that Western nations had one more grand step to take—one that, ironically, would return society to its communal and egalitarian clan past.Read more at location 219
Note: UN PROGRESSO O UN REGRESSO? GLI STIDIOSO SI DI VIDONO Edit
As outlined by Friedrich Engels in The Origin of the Family, Private Property, and the State (1884), the goal of a communist revolution was to re-create the principles and conditions of clan society in a higher historical form.Read more at location 222
Note: L ESEMPIO DEI MARXISTI E EGALITAROSTI IN GENERE Edit
another recent alternative to liberal society, political Islamism, makes an appeal to egalitarianism and social justice that is every bit as powerful as Marxism’s.Read more at location 224
Note: ALTRO ESEMPIO: ISLAMISTI Edit
a potent rhetoric of kin group solidarityRead more at location 225
Note: SOLIDARIETÀ Edit
the global umma as one large clan,Read more at location 226
Understanding the rule of the clan—Read more at location 230
Note: t Edit
the comfortable social and political conditions in which we live predispose liberals to neglect the rule of the clan’s most distinctive and important features.Read more at location 234
Note: IL RISCHIO: DARE X SCONTATO IL SUPERAMENTO DEL CLAN Edit
In the realm of government, economic growth required the intervention of energetic states dedicated not only to expanding economic liberty, most importantly by making it easy for entrepreneurs to charter limited liability corporations, but also to furthering collective social development, for instance by policing public safety, advancing public health, and promoting public works.Read more at location 248
Note: INDIVIDUALISMO IN ECONOMIA. RICCHEZZA E SICUREZZA CIRCOLAZIONE IDEE Edit
In the realm of politics, similarly, the era witnessed the formal abolition of serfdom and slavery, while the gradual expansion of the franchise enlarged the influence of ordinary people in public life, making government more responsive to the common good.Read more at location 252
Note: INDIVIDUALISMO IN POLITICA. LIBERAL DEMOCRAZIA Edit
Finally, in the realm of culture, popular and elite values alike were reoriented toward the individualist ideals of personal growth and psychological and emotional self-fulfillment.Read more at location 254
Note: INDIVIDUALISMO E CGULTURA. FELICITÀ XSONALE Edit
I believe that if liberals fail to take to heart the lessons of the rule of the clan, particularly the lesson of individualism’s paradox, our future will be a deeply troubling, literally “postmodern” version of our own clan past.Read more at location 264
Note: ANCORA SUL RISCHIO Edit
As various institutions rush to fill the power vacuum left by the state’s decline, we will be overtaken by a new form of the rule of the clan.Read more at location 269
Note: TESI: DOVE RECEDE.LO STATO ARRIVA IL CLAN Edit
individuals begin to cluster into groups to protect themselves and assert their interests. Over time, these groups consolidate their power, becoming more important to the social order than the individuals the liberal state once nurtured.Read more at location 272
Note: SCENARIO DELLO SCIVOLAMENTO Edit
In contemporary political discourse, one frequently encounters the warning of Alexis de Tocqueville, writing in Democracy in America (1835, 1840), that in the United States each person is “throw[n] … back forever upon himself alone” and that democracy may ultimately isolate the individual “entirely within the solitude of his own heart.”Read more at location 274
Note: IL PERICOLO DELL ATOMISMO SEGNALATI DA T. Edit
But from a legal and political perspective, rather than a cultural and moral one, the major threat to liberal societies is precisely the opposite.Read more at location 279
Note: MA IL VERO PERICOLO È IL CLAN Edit
I begin in part II by describing the highly decentralized constitutional structure of the rule of the clan, in which legal and political power reside not in a public authority but rather in numerous kinship groups.Read more at location 292
Note: IL FASCINO DEL CLAN: LA ACCENTRA IZZAZIONE Edit
understand the rule of the clan’s distinctive network of informal legal institutions: its values of group honor and shame, its jurisprudence of customary law, and the threat of blood feud. Group honor, custom, and feud provide the cultural connective tissue of the rule of the clan’s decentralized constitutional structure.Read more at location 301
Note: ELEMENTI COSTOTUTIVI. ONOTED VERGOGNA SANGUE ROTO YRADIZIONI CONSIETGIDINI Edit
I argue that reformers seeking to advance liberal values in clan societies can encourage the growth of a common, public life by looking to mechanisms that work both “from below” and “from above.” I suggest, in particular, that liberals should encourage the spread of information and social media technologies in clan societies, predicting that in time social media will lessen the practical and personal importance of kin identity in much the same way as monotheistic religion did in the European Middle Ages. I also suggest that liberals should promote the development of the middle-class professions, which are the modern parallel to the Germanic ruling class within which a public identity in Anglo-Saxon England first developed.Read more at location 311
Note: COME CONVERTORE O CLAMOSTO: INFPRMARE DELLE ALYERNATOVE. CREARE CLASSE MEDIA CHE PUÒ ARRICCHIRSI N SOC PIÙ APERTE Edit
I also argue that the valorization of the clan in cultural memory is often a sign not of an atavistic regression but instead of liberalism’s legal advent—aRead more at location 325
Note: LE NOSTALGIE SONO SPESSO VISSUTE ALLA.LUCE DEI VALORI.LIBERALI. PRENDI.L INDIVIDUALISMO DELL EROE DEI BEI TEMPI. MA NN CERA ALCUN ONDOV. Edit
I argue that the rule of the clan will always haunt modern liberal society as a postmodern threat: the threat of state erosion, constitutional decentralization,Read more at location 328
Note: IL CLAN TORNA ESASPERANDO LA MODERNITÀ Edi

Maledizione!

Il cristiano è noto per porgere l' altra guancia ma questa pratica pacifista non sembra avergli impedito di conquistare nella storia un solido potere temporale oggi in declino.
Pensiamo solo alla potenza dello stato Vaticano o al fenomeno del monachesimo nel medioevo. Sono casi in cui la Croce sembra dettare legge senza spada.
L' ingenuo liquida la questione sottolineando la chiara interferenza di realtà soprannaturali.
Lo scettico si affanna ad enfatizzare le guerre fatte combattere per conto terzi.
Forse hanno ragione entrambi: le guerre di cui sopra esistono ma sono poche, d’altronde difficile negare un piccolo ruolo alla Santa Provvidenza.
Ma forse invece hanno torto entrambi: i monaci si presentano a noi pacifici ma se guardiamo meglio scorgiamo forme di violenza delle quali avevano l’esclusiva.
Pur non brandendo la spada non si lesinavano le scomuniche. Una specialità monacense era poi la fabbricazione di anatemi.
Ecco allora gli strumenti di governo della cristianità: né “spada” nè tantomeno “altra guancia” quanto piuttosto l' uso sapiente delle “maledizioni”.
Una stranezza poco approfondita che è oggetto di un saggio a cura di Peter Leeson: “God Damn: The Law and Economics of Monastic Malediction”.
Bisogna ragionare tenendo nel debito conto il fatto che l' efficacia delle maledizioni era credenza diffusa e che il monopolio di questo strumento era riconosciuto agli uomini di Chiesa.
C’è un inconveniente: maledire dicendo "che possano le iene maculate divorarti domani a mezzanotte" è rischioso perché se poi domai a mezzanotte le iene maculate non si fanno vive i potenziali aggressori affileranno le spade.
Come rendere infalsificabile una maledizione?
1. Si puo' ricorrere a facili predizioni da pronunciare con la faccia torva e inquietante di Carlo Lucarelli o coi toni allusivi di Report, in questo caso il classico "possa tu morire miseramente" è perfetto visto che tutti noi prima o poi moriamo e che la morte ha sempre un aspetto miserrimo.
2. Si puo' stare sul vago augurando “sofferenza nel sonno e nella veglia”; il dentista e/o qualche altra esperienza dolorosa prima o poi arriva per tutti.
3. Ma la cosa migliore è ricorrere a mondi ultraterreni: "possa tu precipitare agli inferi con tutti li mortacci tua al seguito". In questo caso la verifica è possibile ma solo a cura del monopolista maledicente.
L’ipotesi formulata puo' essere verificata, basta consultare le formule in dotazione a qualsiasi Ministero della Difesa di qualsiasi convento medievale, specie se ricco, potente e ben pasciuto.
Ecco allora un prototipo
... chiunque intenda violare questi possedimenti sia scomunicato e maledetto nonché dannato per sempre in compagnia di Giuda il traditore e del diavolo...
Tono lugubre, vaghezza e mondi soprannaturali: 1, 2 e 3 ben combinati. Con “Lucarelli”, l' Infermo e i demoni si va sul sicuro.
Nel corso del tardo medioevo i diritti proprietari ecclesiastici trovarono protezione da parte delle neo monarchie e l' arma delle maledizioni fu dismessa.
Successivamente, lo scisma protestante ruppe il monopolio cosicché l' arma della maledizione risultò spuntata e fu abbandonata per sempre. D'altronde, la Bibbia era già piena sia di maledizioni che di divieti a maledire, per smettere la pratica fu sufficiente per l’ “autorità centrale” (ovvero il Vaticano) dare più peso ai secondi.
damn

Un tentativo di difendere la casta

Michael Huemer (qui e qui) lancia una sfida ai libertari moderati: perché dovremmo ubbidire a uomini che si fanno chiamare “governo”?
Mark Weiner ne lancia un’altra di segno opposto: se smontassimo il governo come chiedete voi l’esito sarebbe un ritorno alla “legge del clan”, con tanti saluti alle libertà individuali che tanto vi piaciono.
In mezzo, un po’ frastornato, ci sta Arnold Kling che abbozza una reazione nel saggio “Human Nature vs. Libertarian Ideals”.
Si parte dall’assunto che dietro ogni teoria politica ci sia una teoria della natura umana. E allora, ci sono innanzitutto gli ottimisti
… Huemer sees humans as sufficiently rational to recognize the futility of initiating violence. Elsewhere, I have described what I see as problems and inconsistencies in Huemer’s treatment of human nature…
L’aspetto chiave però è la capacità di cooperare spontaneamente. Un sistema sufficientemente non sta in piedi senza questa facoltà che a quanto pare dobbiamo più alla cultura che alla natura.
Purtroppo, “tradire” è nel nostro interesse e più “il sistema” si allarga più la convenienza a farlo si fa evidente. La fratellanza universale è un’utopia.
A quanto pare riusciamo a cooperare solo se posti in piccoli gruppi e con chi conosciamo personalmente e magari siamo legati da una parentela. Meglio quindi se le interazioni sono frequenti e tra chi condivide buona parte del nostro patrimonio genetico.
La tribù è la nostra dimensione ideale.
La coesione puo’ essere rafforzata da “colle emotive”, da un sentimento di identità, da rituali e da un apprezzamento diffuso della lealtà. In questo senso la cultura comincia ad agire.
Oltre a questo, aiuta molto avere un nemico.
Lo juventino disprezza l’interista e viceversa: in questo modo rafforza la fratellanza bianconera.
religiosi demonizzano gli atei e viceversa. Lo stesso fa la grande corporation con la concorrente.
Ma il culmine si raggiunge in politica, dove si parla di partiti e partigiani.
Avere un nemico è importante per la solidarietà interna. Eroismo e altruismo sono collegati in modo inscindibile…
… Only if there are villains to contend with will we be willing to treat some members of our tribe as heroes and to grant them the sort of authority that enables them to maneuver large masses of people…
Ma perché si presenta l’esigenza di società più ampie?
Primo: un gruppo più vasto è anche più potente e sicuro.
Secondo: i conflitti risolti con la secessione dei dissidenti diventano problematici allorché il territorio diventa fittamente popolato.
Ma come puo’ essere raggiunto un ordine su vasta scala? Cosa consente il passaggio dalla tribù alla grande società?
Risposta: sostanzialmente l’invenzione della tirannia.
Douglass North, Barry Weingast, e John Wallis (Violence and Social Ordershanno un’idea più articolata…
… say that the most basic way to create order is for groups to form a ruling coalition that extracts rents from the rest of the population…
Una casta di persone (per esempio i sacerdoti) emerge e campa a spese della società, in cambio garantisce (simboleggia) la coesione tra anonimi.
Magari si cambiano gli dei, meglio statuirli  con un unico Dio (più unità), un grande Dio, un Dio che ci renda tutti fratelli.
In un passaggio successivo ai sacerdoti subentrano o si affiancano i politici.
Grazie alla casta “sfruttatrice” e al grande Dio, nella divisione/produzione della torta si puo’ raggiungere un equilibrio efficiente denominato “stato naturale”…
… The key is to allocate sufficient advantages to each group within the coalition so that they would rather remain in the coalition as peaceful members than defect from the coalition and engage in violence. They call this sort of polity the “natural state.”…
La casta si garantisce tipicamente statuendo un accesso limitato, ma ci sono garanzie un po’ per tutti…
… Equilibrium is maintained by differentiating the privileges enjoyed by the ruling coalition from the more circumscribed possibilities given to everyone else…
In condizioni del genere la società civile sarà poco vitale: le regole poste a garanzia della casta sopiranno i fermenti.
Ad uno stadio successivo – con un ulteriore salto di maturità e nel corso di una pace prolungata – le diseguaglianze verranno messe in discussione e l’accesso limitato comincerà a sgretolarsi, la società diverrà più aperta. Anche questo è un passo verso la modernità.
Il voto si allargherà a tutti, i diritti economici pure, la scuola sarà universale eccetera. Ma soprattutto la legge sarà “uguale per tutti”.
E magari – sempre su questa traiettoria - il passo ulteriore saranno forme di anarco-capitalismo. Chi puo’ dirlo?
Noi oggi  rivendichiamo l’universalismo e le libertà individuali come un’ovvietà dimenticando che anche le caste protette hanno servito “la causa della libertà”….
… Libertarians prefer open-access orders to limited-access orders. However, both types of state have tended to evolve to be much more powerful and intrusive than libertarians believe is proper…
Ci sono scorciatoie?
Secondo i pessimisti sul genere di Mark Weiner non esiste una “maturità” della società umana: rinunciare alla coesione forzosa garantita dalla casta esclusiva di governo ci riprecipiterebbe subito alla legge del clan e dell’onore, un mondo con norme sociali rigide e conformismo a mille…
… Even the limited-access orders described by North, Weingast, and Wallis represent not much more than an advanced form of clan-based rule…
Altri sono più ottimisti e pensano che la cultura abbia lavorato a sufficienza negli ultimi 1500 anni: la mente umana – se non il cervello - è cambiata: tanti secoli non sono passati invano. James Bennett e Michael Lotus hanno formulato la loro ipotesi in America 3.0. Eccola…
… They argue that for nearly 1500 years, the Anglo-Saxon people have developed a culture centered on the absolute nuclear family
La famiglia nucleare è la nuova conquista dell’uomo, in particolare degli anglo-sassoni.
Grazie a questo bastione un arretramento al clan è scongiurato.
Ma cos’è la famiglia nucleare? Un organizzazione sociale in cui…
… (1) adult children choose their own spouses… (2) adult children leave their parents’ home to form a new, independent family… (3) the parents do not have a duty to leave their property to any child… 4) children have no duty to provide for their parents… (5) extended families are weak…
Nei paesi anglosassoni questa formazione è stata la base della società. Da qui il forte senso dei diritti individuali e della proprietà privata.
Se la famiglia nucleare costituisce la nostra nuova “natura”, sono gli eccessi del centralismo, casomai, a violarla.
Oggi i paesi più liberi sono anche i più piccoli, il che segnerebbe un riflusso rispetto alla “grande tendenza della civiltà” dal clan allo stato…
… looking at the list compiled by the Fraser Institute that ranks countries in terms of economic freedom. It is striking how many countries near the top of the list, such as Singapore, Kong Kong and Switzerland, are small in terms of population…
Piccolo è bello, almeno in politica…
… good government is more likely to be found in countries with small populations than in countries with large populations…
Sintesi: qualora l’autorità centrale si sgretoli, il senso della famiglia nucleare  ci garantirebbe da un ritorno alla legge del clan impedendo ai paesi piccoli di chiudersi e degenerare. La prova provata è data dai fatti: nel mondo avanzato piccolo è bello. 
casta

lunedì 10 aprile 2017

Umanisti contro Ecologisti

La battaglia culturale sui cambiamenti climatici ha un precedente storico?
Ma certo: lo scontro sulla crescita della popolazione mondiale che infervorò gli anni settanta.
Come sintetizzare questo precedente?
Con la scommessa tra Paul Ehrlich e Julian Simon. Un evento epocale che segna il fronte ancora ai nostri giorni: umanisti contro ecologisti.
Ebbene, di questa scommessa parla "The Bet" il dettagliato libro di Paul Sabin.
***
Chi era Paul Ehlrich?...
... Ehrlich had made his name two years earlier with a blockbuster jeremiad, The Population Bomb. “The battle to feed humanity is over,” Ehrlich warned in his book, predicting that hundreds of millions of people “are going to starve to death.”...
Il suo libro best seller...
... Ehrlich had made his name two years earlier with a blockbuster jeremiad, The Population Bomb. “The battle to feed humanity is over,” Ehrlich warned in his book, predicting that hundreds of millions of people “are going to starve to death.”...
Con lui la scienza "simpatica" e glamour (ma rigorosa) irrompe nei talk show televisivi...
... As Carson introduced Ehrlich to millions of ordinary Americans, a new environmentalism was dawning...
La politica non può più trascurarla...
... Nixon was about to create the Environmental Protection Agency...
Ci si organizza...
... Zero Population Growth, the organization that Ehrlich had founded to advance his agenda of population control...
Intanto da casa, Julian Simon assiste dal suo salottino anonimo alle prodezze in TV del suo futuro avversario...
... in Urbana, Illinois, a little-known business administration professor named Julian Simon, also thirty-seven, watched Ehrlich’s performances with growing dismay and envy. Carson asked Ehrlich about the relation between population growth and the food supply... Ehrlich said it was “already too late to avoid famines that will kill millions.”...
Assisteva brontolando... Fame nel mondo? JS riteneva ci fossero proteine per tutti a basso costo, aveva appena affrontato il problema nella sua tesi di laurea...
... The Chicago-trained economist had recently written that processed fish, soybeans, and algae could “produce enough protein to supply present and future needs, and at low cost.”...
***
Ecco allora i due "poli" della battaglia che andava montando...
... Simon and Ehrlich represented two poles in the bitter contest over the future that helped define the 1970s...
Ambientalismo contro Umanesimo...
... Simon and Ehrlich represented two poles in the bitter contest over the future that helped define the 1970s....
La litania dell'ecologista..
... Ehrlich commented broadly on nuclear power and endangered species, immigration and race relations. He readily denounced “growthmanic economists and profit-hungry businessmen”...
E le frustrazioni dell'umanista...
... Meanwhile, Simon for years played the role of frustrated and largely ignored bystander. “What could I do? Go talk to five people?” he later asked...
***
Interessante il passato di Simon...
... in the late 1960s, Simon too had argued urgently in favor of slowing population growth. He had written studies arguing that birth control programs were a “fantastic economic bargain” for countries seeking to raise incomes....Un allineato.
Poi, il cambio di rotta grazie a un'idea centrale...
... Simon argued that more people meant more ideas... Rather than sparking the world’s crises, population growth would help resolve them. People, as Simon titled his landmark 1981 tome, were The Ultimate Resource...
Prima: più persone, più stomaci, meno risorse per il pianeta. Dopo: più persone, più idee, meno problemi per il pianeta.
JS lancia la sfida agli apocalittici...
... In 1980, Simon challenged Ehrlich in Social Science Quarterly to a contest that directly tested their competing visions of the future, one apocalyptic and fearful of human excess, the other optimistic and bullish about human progress...
La sfida si concretizza in una scommessa con PE...
... Ehrlich agreed to bet Simon that the cost of chromium, copper, nickel, tin, and tungsten would increase in the next decade. It was a simple thousand-dollar wager... five industrial metals, ten years, prices up or down...
Forse Ehlrich era stato molto impressionato dalla recente crisi petrolifera dei primi settanta...
... Ehrlich’s conviction reflected a more general sense after the 1973 Arab oil embargo that the world risked running out of vital resources...
Di certo Simon credeva molto nella tecnologia...
... Simon argued that markets and new technologies would drive prices down...
Esito della scommessa:...
... The outcome of the bet would either provide ammunition for Ehrlich’s campaign against population growth and environmental calamity or promote Simon’s optimism about human resourcefulness through new technologies and market forces...
L'umanesimo sconfisse l'ecologismo.
La scienza fu battuta dall'economia.
L'ottimismo della ragione sotterrò il pessimismo del contabile.
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La disfida e il suo epilogo ebbe importanti ripercussioni culturali...
... their bet resonated with the cultural clash occurring in the country as a whole... The bet also captured the starkly different paths of Democrat Jimmy Carter and his Republican challenger Ronald Reagan in the 1980 election...
Qualcuno si è spinto a dire che la stagione neoliberista partì da quel momento: se il Pianeta sapeva auto-medicarsi perché non deregolamentare e far fiorire l’economia?
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PE in fondo era un malthusiano e Malthus è il grande perdente nella modernità...
... Ehrlich’s widely publicized fears about population growth revived the arguments of the Reverend Thomas Malthus...
Se PE era Malthus, JS era William Godwin...
... Early critics of Malthus, however, such as the English philosopher William Godwin, anticipated Julian Simon’s critique of Ehrlich, mocking Malthus’s conviction that humanity was doomed to misery...
Ma l’ottimismo di Engels è da citare a sorpresa tra i precursori di JS...
... Other nineteenth-century critics of Malthus, such as Friedrich Engels, thought that agricultural productivity could be “increased ad infinitum by the application of capital, labour and science.”...
Il "natalismo" di Simon era stato ispirato forse da Jeremy Bentham...
... What is the purpose of humans on earth? How should we measure the success of human societies? Simon was influenced by the utilitarian philosophy of Jeremy Bentham, the British philosopher. Bentham proposed that the “measure of right and wrong” in society should be “the greatest happiness of the greatest number.” Following this logic, Julian Simon welcomed continued population growth because it meant that more people could live productive and meaningful lives...
Una cosa è certa: Simon mette l'uomo al centro...
... Simon did not speak in the elementary terms of “pain and pleasure.” But he also placed human welfare at the center of his moral universe...
Per quello nel sul caso parliamo di umanesimo.
Ehrlich, al centro ci mette il pianeta terra...
... Humanity, Ehrlich thought, could not serve as the measure of all things... Humans needed to accept their proper role in a larger balance of nature on earth...
Per quello nel suo caso parliamo di ecologismo.
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Ma lo scontro tra i due esemplifica anche un fenomeno preoccupante: la polarizzazione del dibattito...
... the bet epitomized the increasingly polarized rhetoric of American politics...
Differenza nelle credenze altrui,  ma anche nei suoi valori. Da avversari ci si trasforma in nemici.
Torniamo all’oggi: “bomba demografica” e “cambiamento climatico”. Difficile negare le affinità tra i due temi e i due movimenti che li agitavano e li agitano ancora...
... prominent political debates over climate change, for example, starting in the 1990s slipped into rhetorical ruts established in earlier debates over population growth...
Per questo la storia di questa scommessa resta una storia esemplare...
Instead of reading Paul Ehrlich’s clash with Julian Simon as a simple white hat–black hat morality tale, their story can move us beyond stereotyped portrayals of environmentalists and conservatives...
La polarizzazione dello scontro ha condotto ad un mancato riconoscimento reciproco. Tutto nella posizione avversaria è stato liquidato come “spazzatura”.
Eppure, forse, in Ehrlich c'era anche del buono...
... Paul Ehrlich’s contribution—and that of environmental scientists as a whole after World War II—lay in the ability to reveal the deep connections between humans and nature and to show how the planet was changing. Through research and advocacy, Ehrlich and other scientists helped avert genuine ecological disasters...
Un problema come quello dell'ozono, per esempio, è stato riconosciuto, affrontato e risolto con mentalità ehrlichiana...
... Paul Ehrlich’s contribution—and that of environmental scientists as a whole after World War II—lay in the ability to reveal the deep connections between humans and nature and to show how the planet was changing. Through research and advocacy, Ehrlich and other scientists helped avert genuine ecological disasters...
Inoltre, una nuova coscienza ambientale è subentrata nella massa, qualcosa di difficile da condannare tout court...
... The environmental scientists’ impact came not just through legislation but also through a new consciousness...
D'altra parte, l'enfasi di JS sulla creatività umana è una lezione per tutti...
... Julian Simon also had something important to contribute. He and many other economists argued that human creativity and market forces allow societies to adjust tco changing circumstances and to expand efficiency and productivity...
Paradossalmente, molti argomenti simoniani sono stati riciclati per la difesa della libera immigrazione (un tipico fenomeno perturbativo dell’ordine esistente)...
... Simon’s own studies, for example, countered unfounded attacks on immigrants as a burden on the American economy. His argument for the economic benefits of immigration was one of many factors that cleared the way for the major 1986 law legalizing the status of millions of immigrants...
La polarizzazione dello scontro lo ha reso in buona parte infruttuoso...
... Despite their respective strengths, both Ehrlich and Simon got carried away in their battle. The ready audience for their ideas encouraged them to make dramatic claims. Their unwillingness to concede anything in their often-vitriolic debate exacerbated critical weaknesses in each of their arguments...
Tanto per cominciare, l'ecologismo di oggi è forse ancora più ottuso e aggressivo di quello degli anni settanta, evidentemente un'occasione è stata perduta...
... human history over the past forty years has not conformed to Paul Ehrlich’s predictions. By the most basic measure, human populations have continued to grow and no population collapse or broad-scale famine—caused by population outstripping food supply—has occurred. To the contrary. With localized exceptions, life expectancy across the globe has risen, as have per capita incomes. Food production has kept pace with population growth. Energy remains abundant. Higher food and energy prices in recent years suggest short-term shortages, and perhaps a long-term tightening of the market, but not catastrophic failure. The discrepancies in average health and welfare among nations have declined rather than increased. Countries around the world generally continue to improve their well-being rather than slip backward into greater poverty and suffering...
L’emblema: lo stesso PE ripete ancora oggi come un disco rotto i soliti concetti...
... Ehrlich, however, remains convinced by the essential logic of his original bet. He declared in a 2011 interview that humans were on track to “destroy their life support systems” at which point “society as we know it is going to collapse.”...
Come se non bastasse la scommessa è stata ripetuta anche successivamente in forme leggermente diverse ma con esiti analoghi...
... In 2005, investment banker Matthew Simmons bet journalist John Tierney and Rita Simon (Julian’s widow) five thousand dollars that oil prices would more than triple from around sixty-five dollars to a 2010 annual average of more than two hundred dollars per barrel. But the 2010 price averaged just eighty dollars. Adjusted for inflation, oil prices increased less than 10 percent over the five-year period, nowhere close to Simmons’s dire forecast...
La più grande lezione impartita da JS? Il ruolo riequilibratore dei prezzi...
... Simon’s victory in his bet with Ehrlich drove home an important insight relevant to these energy markets: scarcity and abundance are in dynamic relationship with each other. Abundance does not simply progress steadily to scarcity. Scarcity, by leading to increased prices, spurs innovation and investment...
Ma la lezione impartita da Simon ha avuto anche effetti ambigui. Innanzitutto ha rassicurato forse troppo gli ottimisti. C’è il rischio che si siedano sugli allori pensando che tutto si risolve da sé...
... Julian Simon and other critics of environmentalism, however, have taken far too much comfort from extravagant and flawed predictions of scarcity and doom. Simon frequently argued that problems lead to solutions that leave humanity better off than before the problem arose. But by focusing solely and relentlessly on positive trends, Julian Simon made it more difficult to solve environmental problems...
Molti economisti oggi cercano di mediare proponendo una carbon tax, ovvero una soluzione che riconosca appieno il meccanismo dei prezzi cercando solo di rafforzarlo...
... many economists tend to favor taxes on pollution that would force economic decision-makers to factor external, social costs into their private choices...
Altro effetto pernicioso della vittoria di JS: ha finito per screditare la scienza (ambientale). I suoi avversari erano per lo più biologi...
... The most pernicious current reflection of Ehrlich and Simon’s clash is the ongoing political impasse over climate change. Inaccurate past claims about population growth and resource scarcity—such as Ehrlich’s forecast for massive famines due to food scarcity in the 1970s and 1980s—undermined the credibility of scientists and environmentalists advocating action on climate. “By repeatedly crying wolf,” the conservative judge Richard Posner wrote of Paul Ehrlich, “he has played into the hands of those who consider environmentalism a lunatic movement.”...
Oggi c'è chi vede complotti ovunque quando un climatologo fa le sue fosche previsioni.
Per molti i verdi sono rossi travestiti che promuovono in modo occulto l'interventismo governativo...
... Conservatives who questioned Ehrlich’s earlier dire claims have argued that climate warnings are just a new liberal strategy to expand government regulation and taxation...
Inoltre, le idee di JS sembrano fatte apposta per mettere in crisi i modelli al computer con i quali cerchiamo affannosamente di scrutare gli scenari futuri del nostro pianeta: come conteggiare infatti la creatività umana? Boh...
... What often gets lost in the climate debate are the lessons of the clash between Paul Ehrlich and Julian Simon. There is a serious and significant discussion to be had over what policy actions to take, and when. How much will the impacts of climate change cost, and how urgent is the need for immediate action? There are two dramatically different versions of the future. Should we count on technological innovation and economic growth to help societies meet this new challenge and adapt to change?...
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