lunedì 28 novembre 2016

I misteri del supermercato

Il miglior modo per imparare l’economia – quella vera, non quella sui piani cartesiani - è andare al supermercato, la miglior guida ai supermercati è il Tim Harford di “What Supermarkets Don’t Want You to Know”.
Di solito la scarsità di qualcosa ne aumenta il valore: per questo Michael Jordan è miliardario.
Per questo il sontuoso bar di fronte alla Victoria Station di Londra sforna a ritmo frenetico un numero spropositato di colazioni nell’unità di tempi… senza fare molti soldi (è il proprietario delle mura ad arricchirsi poiché la capacità di preparare colazioni non è “scarsa” mentre la felice posizione del locale sì).
Ma la scarsità non è tutto
… The scarcity power is clearly considerable, but it is not unlimited...the Dome proved a commercial disaster because uniqueness alone wasn’t enough to persuade people to pay … Businesses with scarcity power cannot force us to pay unlimited prices for their products, but they can choose from a variety of strategies to make us pay more…
Fuori da casi eccezionali, ogni commerciante si trova di fronte al classico dilemma economico: meglio raddoppiare i prezzi o le quantità vendute?
Una soluzione ottima esiste: chi fa cappuccini potrebbe esporre questo cartello:
… “‘Cappuccino, £5, unless you’re only willing to pay 5.5”…
Un tariffario del genere massimizza i guadagni del bar ed è il sogno di ogni negoziante.
Ha solo un inconveniente: non esiste nessun cliente al mondo che confesserà mai di essere disposto a pagare di più.
Non è un inconveniente gravissimo: ci sono strategie furbe che ci fanno “confessare”.
I maestri di queste strategie sono i supermercati, per questo vanno messi sotto la lente.
Di fronte ad ogni prodotto ci sarà chi è disposto a spendere 1 e chi è disposto a spendere 10: l’ arte di discernere i due soggetti fa prosperare il commercio. Non è facile vista la convenenza del cliente a simulare.
Bisogna ricorrere alle cosiddette politiche di “discriminazione del prezzo”.
Il 95% delle strane e complicate offerte in cui ci si imbatte al supermercato non sono altro che politiche di “discriminazione del prezzo”.
Servono ad estorcervi una confessione.
Il commercio equo-solidale è un ottimo modo per discriminare la clientela. Facciamo il caso della Costa Coffee…
… Costa Coffee, who in the early 2000s used to have an elegant strategy: Costa offered ‘Fair Trade’ coffee to anyone willing to pay an extra 10p…
Il supplemento di 10p dà l’impressione di essere dovuto al “fair trade” ma non è così…
… fair trade coffee allowed Costa to find customers who are willing to paya bit more if given a reason to do so…
Consumatori disposti a pagare qualcosa in più esistono già, occorre solo un pretesto per farli uscire allo scoperto!…
… By ordering a fair trade cappuccino, you sent twomessages to Costa. One message may or may not have interested them:..‘I think that fair trade coffee is a product that should be supported.’ The second message is the one that they were straining to hear: ‘I don’t really mind paying a bit extra…
Il supermercato vi dà la possibilità di “esprimervi”, in cambio voi “confessate” che siete disposti a pagare un po’ di più un kg di caffé.
Vi stanno fregando? No!: il caffé al solito prezzo è sul bancone a fianco.
Inoltre, una fetta del suo guadagno la Costa lo gira al produttore.
Moltiplicare le scelte  disponibili ha la stessa funzione…
… Starbucks isn’t merely seeking to offer a variety of alternatives to customers. It’s also trying to give the customer every opportunity to signal that they’ve not been looking at the price…
Vi stanno fregando? No!…
… Does this mean that Starbucks is overcharging all of its customers? No. If so, a regular cappuccino or hot chocolate would cost £3.30…
Vi stanno solo facendo confessare la verità!
Ci sono almeno tre strategie per capire chi sono i consumatori disposti a pagare di più.
La prima consiste nel guardarvi in faccia e capire chi siete…
…The first is what economists call ‘first degree price discrimination’, but we could call it the ‘unique target’ strategy: to evaluate each customer as an individual and charge according to how much he or she is willing to pay. This is the strategy of the used-car salesman ...cars and houses, of course, but also souvenirs in African street stalls, where the impoverished merchant will find it worth bargaining for some time to gain an extra pound.... companies are trying to automate the process…
Per questo conviene sloggarsi spesso da amazon: altrimenti capiscono che siete un maniaco dei libri e sono guai…
… for instance, supermarkets accumulate evidence of what you’re willing to pay by giving you ‘discount cards’, you allow the stores to keep records of what you buy .......internet retailers such as Amazon can identify each customer by putting a tracing device called a ‘cookie’ on her computer. In Amazon’s case, customers started to realise that if they deleted the cookies on their computers, they were offered different, often lower prices…
Sono pratiche lucrose: la segretaria ci Caprotti ha inventato la Fidaty e si è beccata 75 milioni nel testamento. Ci sarà un motivo :-).
Un’altra strategia consiste nel distinguere il cliente dallo status che segnala: turista, locale, lavoratore…
… it must be reasonable for coffee shops to offer a discount to people who work nearby, and for tourist attractions to let locals in for a lower rate? It often seems reasonable because people in groups who pay more are usually people who can afford more....But we shouldn’t forget that this is a convenient coincidence. Companies ...are interested in who is willing to pay more, rather than who can afford to pay more…
E’ chiaro che il turista paga qualsiasi prezzo: mica puo’ girare per far confronti. I lavoratori in loco invece battono la zona in cerca del meglio visto che a loro le occasioni di sperimentare non mancano: meglio per chi li tratta bene.
I caffé in piazza San Marco hanno prezzi esosi anche se i turisti che transitano da quelle parti sono per lo più della classe media. I bar di fronte alla borsa hanno prezzi normalissimi anche se frequentati da miliardari…
… the AMT coffee bar in Waterloo station in London used to knock 10 per cent off the cost of your coffee if – as I did at the time – you worked locally. ...The discount reflected the fact that local workers are price-sensitive despite being rich
La terza strategia consiste nel differenziare leggermente il prodotto
… the company has to sell products that are at least slightly different from each other. So they offer products in different quantities (a large cappuccino instead of a small one, or an offer of three for the price of two)... even in different locations…
La leggera differenza nei prodotti non fa capire se il supermercato fa rice-targeting (vi sta facendo “confessare”) o vi sta addebitando un costo reale. In genere siamo nel primo caso, anche se spesso c’è un mix delle due cose.
Al momento il “bio” fa fare molti affari (al supermercato)…
… the favoured game at the moment has to be price-gouging the natural way, riding the bandwagon of organic food. ...The supermarkets have come to the rescue with a plentiful supply of organic products that happen to be marked up far above their additional costs…
La cosa necessita giusto di qualche accorgimento
… fruit and vegetable section contains both organic and conventionally grown produce side by side … but always side by side with a completely different product. The organic bananas are next to the ‘conventional’ (that is, non-organic) apples; the organic garlic is next ...The price-comparison would be too sobering…
I fanatici bio che non vogliono rinunciare premino almeno quei commercianti che espongono le banane bio accanto alle banane normali.
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I maniaci dei supermercati, quelli che li battono palmo a palmo in tutta la città (tipo Tim Harford) sanno bene che è difficile trovare prodotti uguali a prezzi diversi. Non fidatevi di chi proclama la “convenienza” delle Coop o la qualità di Esselunga.
Una cosa di cui non si tiene conto nel fare questi confronti è la localizzazione del supermercato: quanti km siete disposti a fare per risparmiare 1 euro?
Alcuni supermercati sembrano più economici perché – conoscendo la loro clientela - mettono in vista i prodotti più economici (o detengono solo quelli)…
… it wasn’t that these products were more expensive in Tottenham Court Road than in Dalston (only the Vittel was), it was just that in Dalston cheaper substitutes sprang into view far more readily…
Al supermercato gli sconti sono onnipresenti. Bisogna rendersi conto che il modo migliore per alzare i prezzi di un prodotto consiste nel dire che gli altri sono scontati.
La qualità di un supermercato deriva solo dal fatto che punta a clienti che apprezzano la qualità e mette più enfasi su questo aspetto. Altri sottolineeranno altro, ma tutto si trova ovunque. Sapendo questo il consiglio che ne esce è ovvio…
… so here’s my advice: if you want a bargain, don’t try to find a cheap store. Try to shop cheaply. Similar products are, very often, priced similarly. An expensive shopping trip is the result of carelessly choosing…
Inutile fare 5km per spendere meno: cercate meglio dove siete ora e troverete.
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Le politiche di prezzo dei supermercati sono meglio comprensibili se ci si pone questa domanda…
… why knock 30 per cent off many of your prices twice a year, when you could knock 5 per cent off year-round?…
Come al solito la “discriminazione di prezzo” spiega bene la cosa: bisogna isolare i consumatori pigri da quelli che gironzolano continuamente tra supermercati a caccia di affari…
… one explanation is that sales are an effective form of self-targeting.  If some customers shop around for a good deal and some customers do not, it’s best for stores to have either high prices to prise cash from the loyal (or lazy) customers, or low prices to win business from the bargain hunters…
Con prezzi stabili anche il più pigro capisce dove “comprare meglio” l’asparago…
.. between two supermarkets ...it’s hard for one to be systematically more expensive than the other without losing a lot of business, so they will charge similar prices on average, but both will also mix up their prices…
Creare confusione evita la comparazione!…
… this is an example of a universal truth about supermarkets: they are full of close (or not so close) substitutes, some cheap, some expensive, and with a strong random element to the pricing. The random element is there so that only shoppers who are careful to notice…
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I grandi supermercati ci sembrano super-potenti ma non lo sono: non possono contare sulla “scarsità”.
Siamo noi a renderli potenti con la nostra pigrizia.
La discriminazione del prezzo spiega praticamente tutto quel che accade nel supermercato e quasi tutto quel che accade nei commerci in generale…
… why does popcorncost so much at cinemas?… … customers may be dumb, but they’re not that dumb. People expect to be charged a lot for wine in restaurants and for popcorn and sweets in cinemas before they walk in the door. Now we have a better answer: it’s likely to be a price-targeting strategy…
Cosa costa di più quando andiamo al ristorante? Il posto occupato al tavolo.
Ma nessuno ci addebita la cena cronometro alla mano, non sarebbe elegante.
Magari non c’è il cronometro ma ci sono altri indicatori
… one of the big costs in a restaurant business is table space. Restaurateurs would therefore like to charge customers for dawdling, but because they cannot do that, they charge higher prices for products that tend to be consumed in longer meals: not just wine but also starters and desserts…
Capita di vedere certi prodotti estremamente spartani. Perchè tanta poca cura?
A volte la qualità è abbassata dal produttore con intenti che non sono affatto quelli di risparmiare sui costi. Perché lo fa allora?
Discriminazione di prezzo, ovviamente. Non è sempre facile spingere chi potrebbe pagare di più a farlo, e far abbassare l’appeal dell’alternativa è un modo efficace. Ci sono esempi storici nei trasporti di prima e seconda classe…
… French economist Emile Dupuit pointed to the early railways as an example: It is not because of the few thousand francs which would have to be spent to put a roof over the third-class carriage or to upholster the third-class seats that some company or other has open carriages with wooden benches … What the company is trying to do is prevent the passengers who can pay the second-class fare from travelling third class; it hits the poor, not because it wants to hurt them, but to frighten the rich…
Le sale d’aspetto scadenti di certi aeroporti potrebbero essere un esempio.
Il supermercato non è da meno: l’imballaggio di certi prodotti sembra urlare “faccio schifo!… non comprarmi!”. In altri casi il design è repellente e non costerebbe certo di più migliorarlo.
Questo è anche il motivo per cui ordinare un normalissimo cappuccino da Starbucks puo’ diventare un’impresa…
… Starbucks offers a splendid example: the world’s most famous coffee company will serve you a better, stronger cappuccino if you want one, and they will charge you less for it. ... why does this cheaper, better drink – along with its sisters, the short latte and the short coffee – languish unadvertised? The official line from Starbucks is that there is no roomon the menu board… price targeting provides a far more convincing answer: while some companies make their cheap products look unattractive, Starbucks simply makes them invisible to those who don’t ask around
Anche i ricchi potrebbero bere il loro eccellente (ed economico) cappuccino, e questo è un pericolo: vanno depistati.
Ma discriminare i clienti puo’ essere pericoloso: chi paga meno potrebbe rivendere a chi paga di più tagliando fuori il negoziante. Capita con le medicine, i dischi e i prodotti digitali. In questo modo anche i consumatori più pigri ricevono un premio a discapito del negoziante.
Si corre ai ripari in qualche modo…
… the DVD industry agreed on a system of regional coding so that DVDs bought in the United States would not work in Europe…
Ma la discriminazione di prezzo è cosa buona? Qui si realizza un paradosso…
… the same popular opinion that despises the DVD industry for trying to sell their products at different prices in different markets also believes that the big pharmaceutical companies should supply drugs to poor countries at discounted prices…
In genere la discriminazione di prezzo è un bene. Ecco un esempio:
… imagine a hypothetical pharmaceutical company called PillCorp, which has developed a uniquely powerful new treatment for HIV/ AIDS. Assume that it doesn’t engage in any price-targeting and charges the same price across the globe… that looks like bad news. PillCorp is using its scarcity power to charge a high price for a life-saving drug. As a result, people in poor countries don’t get the drug… PillCorp could be making more money and serving the world better.... a taxi driver in Cameroon might be willing to pay only $50 a year for treatment;l... Because of PillCorp’s global price policy, the taxi driver loses out on the treatment, and PillCorp loses out on the chance to make some profit. But if PillCorp were able to make a onetime discount to the taxi driver ... That is what economists mean when we say a situation ‘could be better’
Quanti più affari fa “Big Pharma”, tanto meglio sta il mondo! E in questo la discriminazione di prezzo aiuta.
E lo stesso, naturalmente, dicasi per i supermercati.
Ma facciamo un altro esempio che ha la virtù d’instillare qualche dubbio…
… consider another hypothetical organisation, TrainCorp, a passenger train company. TrainCorp owns a train that always travels full. Some of the seats go at a discount of £50 to leisure travellers who booked in advance, to senior citizens, to students or to families. The other tickets cost the full price of £100… We know at once – if we are economists – that this is inefficient. In other words, we can think of something that would make at least one person better off without making anyone else worse off. That something is to find a commuter who was willing to pay a little less than £100, say £95, and who decided to travel by car instead, and offer him a seat for £90. Where does the seat come from, since the train is full? Well, you take a student who is in no great hurry and was willing to pay a little more than £50, say £55, for the seat and politely throw him off the train. .... But of course, that’s not what happens, because if TrainCorp tried it, commuters who were willing to pay £100 would hang around for the £90 tickets… summary: the group price-targeting strategy is inefficient because it takes seats away from customers who are willing to pay more, and gives them to customers who are willing to pay less. .......individual price-targeting isn’t feasible…
Si noti però che in casi del genere  l’inefficienza deriva dalla discriminazione di prezzo per gruppi. Detto in altri termini: la discriminazione è troppo poca, andrebbe raffinata ulteriormente.
Perché certi libri escono prima nella versione più costosa con la copertina rigida e poi in formato tascabile? Per discriminare i clienti impazienti (e disposti a pagare di più dagli altri). La discriminazione spiega tutto, come al solito.
La discriminazione produce sia del bene (anche i più poveri potranno leggere il libro) e del male (l’appassionato è spremuto come un limone).
Se i supermercati potessero leggere nella vostra mente (ovvero potessero praticare una discriminazione perfetta) il mondo sarebbe un posto migliore?
Lascio in sospeso la risposta, avremo modo di riparlarne.
Wahol_large-10 cans

Like Matt Ridley, I Remain Rationally Optimistic Donald J. Boudreaux

Like Matt Ridley, I Remain Rationally Optimistic
Donald J. Boudreaux
Citation (APA): Boudreaux, D. J. (2016). Like Matt Ridley, I Remain Rationally Optimistic [Kindle Android version]. Retrieved from Amazon.com

Parte introduttiva
Evidenzia (giallo) - Posizione 2
Like Matt Ridley, I Remain Rationally Optimistic By Donald J. Boudreaux
Evidenzia (giallo) - Posizione 16
a major premise
Evidenzia (giallo) - Posizione 16
the importance of culture and hence also of the mechanisms of cultural change and transmission
Evidenzia (giallo) - Posizione 18
the young must respect their elders:
Nota - Posizione 18
ACCORDO CON BARKOW
Evidenzia (giallo) - Posizione 19
they must want to be like them and therefore to attend to them and learn
Nota - Posizione 19
IN QUALCHE MODO
Evidenzia (giallo) - Posizione 21
it’s possible for social media to so drown out or to falsely devalue
Nota - Posizione 22
AMMESSA LA SVALUT DEI SOCIAL
Evidenzia (giallo) - Posizione 23
a chaotic or uncivilized– even hyper-dangerous– dystopia.
Nota - Posizione 24
RISCHIO
Evidenzia (giallo) - Posizione 24
an instance of that all-too-familiar ages-old phenomenon: elders convinced that today’s young’uns, with their new-fangled gadgets and independent ways, will cause society to coarsen and eventually collapse.
Nota - Posizione 26
x SOMIGLIANZE SOSPETTE DELLA LAMENTELA
Evidenzia (giallo) - Posizione 26
The material standards of living
Nota - Posizione 26
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 27
today higher than ever,
Evidenzia (giallo) - Posizione 27
The ongoing production of material wealth that makes this trend a reality is not– despite what Thomas Piketty or Bernie Sanders might suppose– automatic or easy. It requires vast amounts of productive human creativity, effort, and flexibility. Such creativity and effort in turn require not only discipline and well-channeled intelligence, but also widespread trust. And widespread trust exists only when nearly everyone can be relied upon to keep promises even to strangers and to avoid taking advantage of others on those many occasions when such opportunism is possible.
Nota - Posizione 31
x SVILUPPO ELEVATO E FIDUCIA ELEVATA
Evidenzia (giallo) - Posizione 31
low-cost communication promotes this creativity and trust.
Nota - Posizione 32
INTERNET FAVORISCE
Evidenzia (giallo) - Posizione 34
as Steven Pinker documents, human-on-human violence is today at an all-time low.
Evidenzia (giallo) - Posizione 36
Life expectancy continues to rise and illiteracy continues to fall.
Evidenzia (giallo) - Posizione 40
humanity has never been as wealthy, healthy, safe, and educated as it is today.
Evidenzia (giallo) - Posizione 41
this progress has occurred as communication costs have fallen
Evidenzia (giallo) - Posizione 41
as the reach of each person’s communication has widened and lengthened.
Evidenzia (giallo) - Posizione 42
The 15th century printing press– the 18th century newspaper– the 19th century telegraph and telephone– the 20th century radio, television, and e-mail– the 21st century Internet, smartphone, instant messaging, and social media:
Nota - Posizione 46
x PROGRESSO E COMUNICAZIONE
Evidenzia (giallo) - Posizione 48
The same telephone that allows the parents of a sick child to summon a physician at 3: 00 am allows that child, just a few years later, to be summoned by an acquaintance to participate in some heinous or self-destructive deed.
Nota - Posizione 49
x TELEFONO PRO E CONTRO
Evidenzia (giallo) - Posizione 49
The same Internet that allows my George Mason University colleagues each year to open the eyes of tens of thousands of students to the wonders of the economic way of thinking allows ISIS operatives each year to entice a few thousand impressionable young people into the ranks of vile evil-doers.
Nota - Posizione 51
x INTERNET PRO E CONTRO
Evidenzia (giallo) - Posizione 51
And yet human progress is nevertheless correlated with the fall in the costs for ordinary people of communicating
Evidenzia (giallo) - Posizione 53
correlation often does point to causation.
Evidenzia (giallo) - Posizione 54
the more widespread and frequent is communication among strangers, the greater is the number of combinations of different ideas
Nota - Posizione 55
TEOREMA
Evidenzia (giallo) - Posizione 57
Matt Ridley describes this productive process as “ideas having sex.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 58
just as sexual reproduction by humans is not always successful– sex and reproduction do have their risks
Evidenzia (giallo) - Posizione 60
that upside is so familiar to us today that we take it for granted.
Evidenzia (giallo) - Posizione 61
Pfizer, for example, is more likely to invest a billion dollars developing a treatment for the Zika virus if it expects to be able to market its treatment to hundreds of millions of people worldwide than if it could market that treatment only to a few hundred thousand people in North America.
Nota - Posizione 63
X ESEMPIO DI GLOB BENEDETTA
Evidenzia (giallo) - Posizione 65
modern peace
Evidenzia (giallo) - Posizione 65
the consequences of trade and a worldwide division of labor
Evidenzia (giallo) - Posizione 66
Each of us is today more dependent upon countless strangers
Evidenzia (giallo) - Posizione 67
as Tom G. Palmer notes, “It’s bad business to slaughter your customers”
Evidenzia (giallo) - Posizione 68
forge closer bonds of understanding
Evidenzia (giallo) - Posizione 71
evidence supports the proposition that international trade, while no guarantor of peace, does indeed make peace more likely.)
Nota - Posizione 72
EMPIRIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 78
Specialists in the Culture of Our Youth
Nota - Posizione 78
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 88
Tyler Cowen’s 1998 book, In Praise of Commercial Culture and his 2002 follow-up volume, Creative Destruction: How Globalization is Changing World Cultures.
Evidenzia (giallo) - Posizione 93
fears expressed throughout history of how commerce– both in and of itself, and of the extension of commerce across political or ethnic borders– will weaken, worsen, or wreck ‘good’ cultures.
Nota - Posizione 95
x COMMERCI E CULTURA
Evidenzia (giallo) - Posizione 96
these fears were almost always unjustified.
Evidenzia (giallo) - Posizione 96
all of the cultures that we know today are themselves the products of past mixings
Evidenzia (giallo) - Posizione 97
mixings that creatively destroyed older cultures and replaced them
Evidenzia (giallo) - Posizione 98
cultural evolution has, no doubt, always been accompanied by older people fretting about the future.
Evidenzia (giallo) - Posizione 98
such fretting reflects the reality that human beings’ cultural skills are specialized to deal with the culture of their youth.
Nota - Posizione 99
x A COSA È DOVUTO IL LAMENTO?
Evidenzia (giallo) - Posizione 100
my grandparents not only did not enjoy the Beatles’ music, but seemed genuinely to find it to be “nothing but banging and screaming”
Nota - Posizione 100
BEATLES
Evidenzia (giallo) - Posizione 102
we each become specialized in the culture of our youth,
Evidenzia (giallo) - Posizione 103
we have at least as much difficulty learning to understand and to “use” new cultural developments as, say, an auto mechanic from 1964 would encounter were he to try his hand at repairing the engine of a 2014 Toyota Rav4.
Nota - Posizione 104
x ANALOGIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 106
cultural mixings promoted by the Internet are likely to be worse than were the mixings in the past
Nota - Posizione 106
NESSUNA RAGIONE X CREDERLO
Evidenzia (giallo) - Posizione 107
while the media
Nota - Posizione 107
...
Evidenzia (giallo) - Posizione 108
today differ from those of the past, there’s no evident reason to fear that these differences will be any less enriching
Evidenzia (giallo) - Posizione 110
The Importance of Emphasizing Past Successes
Nota - Posizione 110
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 123
Internet (1) makes possible personal connections
Nota - Posizione 123
RIEPILOGO
Evidenzia (giallo) - Posizione 132
Deirdre McCloskey
Evidenzia (giallo) - Posizione 133
people simply loveto be told that the sky is falling.”
Evidenzia (giallo) - Posizione 138
the gloomy ones will receive disproportionate public and (hence) political attention.
Nota - Posizione 139
RISCHIO ASIMMETRIA. CI ATTIRA IL PESSIMISMO
Evidenzia (giallo) - Posizione 140
who seek greater political power will have more success if they convince the public that doom looms on the horizon.
Nota - Posizione 140
POLITICA
Evidenzia (giallo) - Posizione 141
further research.
Evidenzia (giallo) - Posizione 143
the possibility that the Internet will coarsen or damage culture will be seized upon by the fearful and by the politically opportunistic as sufficient justification for government-imposed restrictions on online activities,
Nota - Posizione 144
X PREDIZIONE
Evidenzia (giallo) - Posizione 146
emphasize that the Internet is not the first technology to disrupt established modes
Evidenzia (giallo) - Posizione 150
history teaches us that “unpredictable results and… disruptive change” are nothing new
Evidenzia (giallo) - Posizione 151
they have more often than not in modern, liberal society improved rather than worsened humanity’s

sabato 26 novembre 2016

Vatican City as a Free Society Carlo Lottieri

Vatican City as a Free Society
Carlo Lottieri
Citation (APA): Lottieri, C. (2014). Vatican City as a Free Society [Kindle Android version]. Retrieved from Amazon.com

Parte introduttiva
Evidenzia (giallo) - Posizione 4
Vatican City as a Free Society. Legal Order and Political Theology By Carlo Lottieri
Nota - Posizione 4
Storia del vaticano dall' unità. un modello di stato semza coercizione nasce nel 29: prima: legge delle guarantige: unilaterale... x tutelare il papa primo provvedimento bilaterale: patto gentiloni... nasce il partito popolare con un mussolini: 1 patti lateranensi (accordo politico sul reciproco riconoscimento) 2 concordato (accordo sulle modalità d interazione) 3 accordo finanziario (accordo sugli indennizzi x i beni requisiti). Qui ci si occupa dei lateranensi interpretazione giuridica prevalente: ripristinato lo stato papale in versione lilliputiana (continuismo) alternativa: il papa nn è il monarca assoluto di uno stato vaticano ma il proprietario di alcuni palazzi ma la tesi continuista è revocata in dubbio dal ruolo del papa¦ - gli ambasciatori si accreditano verso il papa nn verso il vaticano - il preambolo dei lateranensi esplicita le intenzioni: assicurare indipendenza al papa … Vaticano: mirabile monstrum che ha dato lavoro alle facoltà di giurisprudenza
Evidenzia (giallo) - Posizione 7
A church, then, I take to be a voluntary society of men, joining themselves of their own accorder in order to the public worshipping of God
Nota - Posizione 9
LOCKE. COS È UNA CHIESA?
Evidenzia (giallo) - Posizione 10
I say it is a free and voluntary society”
Nota - Posizione 10
c
Evidenzia (giallo) - Posizione 10
(John Locke, A Letter concerning Toleration)
Evidenzia (giallo) - Posizione 18
5. Vatican City: legal and political features
Nota - Posizione 19
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 20
Vatican City has been created on February 11, 1929,
Evidenzia (giallo) - Posizione 20
signed by Benito Mussolini and the cardinal Pietro Gasparri,
Evidenzia (giallo) - Posizione 21
Secretary of Pius XI
Evidenzia (giallo) - Posizione 21
After Italian occupation of Rome in September 1870
Evidenzia (giallo) - Posizione 22
Pope decided to retire in the Vatican palaces.
Evidenzia (giallo) - Posizione 23
military occupation
Evidenzia (giallo) - Posizione 23
he further strengthened the opposition of the Roman Catholic Church toward the Italian groups
Evidenzia (giallo) - Posizione 24
stated again and again by Pius IX
Evidenzia (giallo) - Posizione 25
reaffirmed in 1864 by the Syllabus.
Evidenzia (giallo) - Posizione 26
an even more drastic expression in the Non expedit (October 11, 1874).
Evidenzia (giallo) - Posizione 26
Pope denied legitimacy to the Italian Kingdom and imposed to the Italian Catholics to not take a part in the political life of the new institutions.1
Nota - Posizione 27
x NON EXPEDIT
Evidenzia (giallo) - Posizione 28
the Law of Guarantees, a unilateral act of the Italian government with the purpose to give to the Pope the full control of his palaces
Evidenzia (giallo) - Posizione 29
and a wide autonomy of action.2
Evidenzia (giallo) - Posizione 30
it was never accepted by the Pope, who immediately rejected this act.
Evidenzia (giallo) - Posizione 31
in the encyclical Ubi nos (May 15, 1871) he asserted that this Italian decision was not in condition to assure to the Holy See the minimum of secular independence, necessary to respect its freedom.3
Nota - Posizione 32
x UBI NOS
Evidenzia (giallo) - Posizione 33
In his allocution Episcoporum Ordinem (May 23, 1887), for instance, Leo XIII (Vincenzo Gioacchino dei conti Pecci, 1878-1903) invites the Italian government to change its position.
Evidenzia (giallo) - Posizione 36
The situation will not change mainly because of the intransigence of the Italian masonry,
Evidenzia (giallo) - Posizione 38
The enlargement of the franchise to vote (in 1912 it will be granted to all the men) opens the road to the so-called “Gentiloni agreement”5 and to the birth of a real Catholic party: the Popular Party created in 1919 by Luigi Sturzo, a Sicilian priest.
Evidenzia (giallo) - Posizione 43
Mussolini, needed to strengthen his political regime (in 1926 he had destroyed the old legality
Evidenzia (giallo) - Posizione 46
Italian recognition of a full independence for the tiny geographical area
Evidenzia (giallo) - Posizione 47
Pope obtains the official recognition
Evidenzia (giallo) - Posizione 48
he has to admit a situation that had been accepted from a long time: the quitclaim on the wider territory controlled until 1870.
Nota - Posizione 48
X PATTI
Evidenzia (giallo) - Posizione 49
Vatican City has been often considered the direct prosecution of the Papal State.
Evidenzia (giallo) - Posizione 51
consider Vatican City as a reality entirely different,
Evidenzia (giallo) - Posizione 52
theme of the continuity
Evidenzia (giallo) - Posizione 54
a State among the others.
Evidenzia (giallo) - Posizione 54
restoration, in a different political context, of the Papal State,
Evidenzia (giallo) - Posizione 55
But in fact it is impossible to accept this idea of the continuity,
Evidenzia (giallo) - Posizione 61
As the French jurist Joël-Benoît D’Onorio remarked,
Evidenzia (giallo) - Posizione 61
it is still “to the Holy See (and not to the Vatican City) that the ambassadors of the foreign States are accredited”.7
Nota - Posizione 62
x STATO CON AMBASCIATORI
Evidenzia (giallo) - Posizione 65
“it has appeared necessary to institute, with special modalities, the Vatican City, recognizing to the Holy See the full property, the exclusive and absolute power and the sovereign jurisdiction on it”
Nota - Posizione 67
x IN PREMESSA AI PATTI
Evidenzia (giallo) - Posizione 67
Vatican City sees the light chiefly for the will of the Holy See and with the consent of the Italian
Nota - Posizione 68
PRETESA E CONSENSO
Evidenzia (giallo) - Posizione 69
The value of this sovereignty of the Holy See over the Vatican is well explained by the article 4.
Nota - Posizione 69
SOVRANITÁ PAPALE
Evidenzia (giallo) - Posizione 74
Lateran Treaty
Evidenzia (giallo) - Posizione 74
two other important agreements.
Evidenzia (giallo) - Posizione 74
Concordat
Evidenzia (giallo) - Posizione 75
purpose to resolve every dispute about the relationships
Evidenzia (giallo) - Posizione 76
The second agreement concerns a financial compromise on the consequences of the taking of the ecclesiastical properties.
Evidenzia (giallo) - Posizione 77
freedom of education,
Evidenzia (giallo) - Posizione 80
In this essay I take up the Lateran Treaty only because it created a new institutional
Evidenzia (giallo) - Posizione 81
1.3 A debate between jurists
Nota - Posizione 81
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 84
“both the contracting parties of the Lateran Treaty were aware to have create something of abnormal, a mirabile monstrum,
Nota - Posizione 85
IL MOSTRO
Evidenzia (giallo) - Posizione 86
jurists are not in condition to find a general consent
Evidenzia (giallo) - Posizione 87
predominant thesis is that Vatican City has to be considered a State,
Evidenzia (giallo) - Posizione 89
Charles G. Fenwick
Evidenzia (giallo) - Posizione 90
The American Journal of International Law
Evidenzia (giallo) - Posizione 91
“the treaty signed on February 11, 1929, by the representatives of Italy and of the Vatican creates a new international person and creates a technical, and possibly a practical, problem in diplomacy for most of the governments of the world”.10
Nota - Posizione 92
x FENWICK
Evidenzia (giallo) - Posizione 92
Fenwick remembers that, after the breach of Porta Pia and the annexation of Rome by the Italian Kingdom, from many parts it comes the question if the Pope (at this point deprived of territory and subjects) could still behave as an actor of the international law. As the American scholar underlines, in fact, the Pope continued to behave as an international juridical subject
Nota - Posizione 95
c DOPO LA BRECCIA PRIMA DEI PATTI
Evidenzia (giallo) - Posizione 96
In spite of it, for many jurists since 1870 to 1929 the Holy See remained destitute of “any international character”.
Nota - Posizione 97
c FATTO E DIRITTO
Evidenzia (giallo) - Posizione 97
there were Catholic authors persuaded that the minimum of autonomy unilaterally given by the Law of Guarantees was enough
Evidenzia (giallo) - Posizione 98
“the Holy See had a ‘quasi-international’ position” (Oppenheim)
Evidenzia (giallo) - Posizione 99
“a ‘special’, ‘particular’ sovereignty” (Fauchille).11
Evidenzia (giallo) - Posizione 100
negation of the international character of the Holy See, because it was not a State (and it was without territory), was obstinately supported by the ideology of the legal positivist school.
Nota - Posizione 101
POSITIVISTI
Evidenzia (giallo) - Posizione 101
Fenwick shares these theses
Evidenzia (giallo) - Posizione 101
it is very important to him that the Lateran Treaty creates a new State:
Evidenzia (giallo) - Posizione 103
a new state now enters the family of nations
Evidenzia (giallo) - Posizione 104
The American jurist here expresses an opinion that, in the next years, will be more and more prevalent among the experts of the international law.
Nota - Posizione 105
ORTODOSSIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 105
Rivista di Diritto Internazionale publishes an important series of essays
Nota - Posizione 106
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 106
Dionisio Anzilotti, Giulio Diena, Arturo Carlo Jemolo e Gaetano Morelli.13 All these texts share the opinion that, after the treaty, we are in front of a new State reality.
Nota - Posizione 107
ORTODOSSIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 110
all the people engaged in the formulation of the Treaty,
Evidenzia (giallo) - Posizione 111
made all the possible to design– with the Italian consent– a new person explicitly recognized as a State.
Evidenzia (giallo) - Posizione 112
Vatican City is called a “State” also in its official denomination15:
Nota - Posizione 112
VOGLIA DI STATO
Evidenzia (giallo) - Posizione 115
Federico Cammeo
Evidenzia (giallo) - Posizione 119
the ruling class of the Catholic Church was aware that, in an age dominated by a statist theory of the law by the reduction of the international life to the diplomatic relations among the States, it was in the interest of the Church to give to the Vatican City this kind of juridical status.
Nota - Posizione 121
x CAMMEO. REALISMO DELLA SANTA SEDE
Evidenzia (giallo) - Posizione 122
only the States are international juridical entities,
Evidenzia (giallo) - Posizione 124
it is not surprising that the Catholic scholars are those ones that accept with a more firm conviction the thesis that Vatican City would be a State,
Evidenzia (giallo) - Posizione 125
objections they come from authors of lay culture
Evidenzia (giallo) - Posizione 126
an absolute and elective monarchy.18
Nota - Posizione 126
STATO CON UNA SUA FORMA DI STATO
Evidenzia (giallo) - Posizione 127
rules of the election of the Pontiff are considered “constitutional norms”
Evidenzia (giallo) - Posizione 129
scholars interested to deny the State character of Vatican City have underlined that is not strange that “Holy See does its best to model internal and external organization along the lines of the States”.19
Nota - Posizione 130
NESSUNA STRSNEZZA SE CI SI ORGANIZZA
Evidenzia (giallo) - Posizione 133
Vatican City has all the elements that, in the legal culture of the time, are considered necessary to define a State:
Evidenzia (giallo) - Posizione 134
people,
Evidenzia (giallo) - Posizione 135
territory,
Evidenzia (giallo) - Posizione 136
organization,
Evidenzia (giallo) - Posizione 138
Vatican has an army
Evidenzia (giallo) - Posizione 139
a currency
Evidenzia (giallo) - Posizione 139
autonomous postal system,
Evidenzia (giallo) - Posizione 139
courts and jails.
Evidenzia (giallo) - Posizione 139
taxation does not exist,
Evidenzia (giallo) - Posizione 140
there are less of a thousand people and they are almost all to the service of the Church).
Nota - Posizione 140
TUTTI IMPIEGATI PUBBLICI
Evidenzia (giallo) - Posizione 141
it would be absurd to give 150 to a Vatican employee and then to ask him 50 as tax;
Evidenzia (giallo) - Posizione 142
give 100 and eliminate every kind of duty.
Evidenzia (giallo) - Posizione 144
1.4 Is Vatican City really a State?
Nota - Posizione 144
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 146
all the scholars underlined the absolute exceptionality
Evidenzia (giallo) - Posizione 146
Anzillotti pointed out the special link between the legal order and the religion
Nota - Posizione 147
TEOCRAZIA
Evidenzia (giallo) - Posizione 147
Diena put in evidence the instrumental character
Evidenzia (giallo) - Posizione 148
“it is evident that the repurchase of a territorial sovereignty was not, for the Holy See, a goal in itself; it was only a way to permit to the Holy See to wield with full security, in absolute and visible independence, its supreme spiritual mission in the world”.22
Nota - Posizione 150
x CIT STRUMENTALITÀ
Evidenzia (giallo) - Posizione 150
Carlo Arturo Jemolo,
Evidenzia (giallo) - Posizione 156
this State is marked by the peculiarity to “not be an end in itself, as all the other States are, because its goal is the free activity of the central organizations of the Catholic Church”.25
Nota - Posizione 157
x ANOMALIA X JEMOLO
Evidenzia (giallo) - Posizione 158
every State properly said is characterized by the fact to be a purpose in itself (as Jemolo admits).
Evidenzia (giallo) - Posizione 159
Vatican is not a State!
Nota - Posizione 159
CONSEGUENZA
Evidenzia (giallo) - Posizione 161
D’Onorio,
Evidenzia (giallo) - Posizione 161
“showing and putting into concrete form the sovereignty of the Holy See in the international law, with the aim the assure the independence of the supreme Authority of the Church in front of any other power of this world”.
Nota - Posizione 163
x SCOPO DEL VATICANO
Evidenzia (giallo) - Posizione 164
defines Vatican City as a “support State”
Nota - Posizione 164
DEFINIZIONE DI D ONORIO
Evidenzia (giallo) - Posizione 167
“vague and generic meaning so to include every kind of political human association, from the barbaric hordes to the Greek polis, Roman Empire and contemporary State communities”. But if, on the contrary, “we refer to something of concrete: the State where we now live and where since some centuries lives the Western world, to the State furnished of some characters, as territoriality, sovereignty, and so on”27, in this case it seems very questionable that we can consider a State this special entity named Vatican City.
Nota - Posizione 170
x CONDIZIONI X ACCETTARE LA STATUALITÁ VATICANA
Evidenzia (giallo) - Posizione 172
it is not an active subject of sovereignty, but a passive object (and that is subordinate to it).
Nota - Posizione 172
COSA MANCA?
Evidenzia (giallo) - Posizione 175
not all the coercive orders are States
Evidenzia (giallo) - Posizione 177
The thesis of this text is that Vatican City is undoubtedly a political and legal order, but is not a coercive order and, even more so, it is not a State order.
Nota - Posizione 178
x TESI
Evidenzia (giallo) - Posizione 180
imagine ways to live together without the State
Nota - Posizione 180
UN ESEMPIO
Evidenzia (giallo) - Posizione 182
1.3.1 The sovereignty.
Nota - Posizione 182
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 183
sovereignty is definitely the central problem:
Evidenzia (giallo) - Posizione 184
Jean Bodin,
Evidenzia (giallo) - Posizione 184
sovereignty is the attribute of an absolute and perpetual power, which does not admit other authorities over itself.
Nota - Posizione 185
x DEF
Evidenzia (giallo) - Posizione 185
Burlamaqui
Evidenzia (giallo) - Posizione 186
sovereignty owns the right to “direct the actions of the members of the society because it has the right of coercion, a right to which all the individuals are obliged to submit
Nota - Posizione 187
x BOURLAMQUI
Evidenzia (giallo) - Posizione 188
State of Vatican City is another thing,
Evidenzia (giallo) - Posizione 189
it finds its nature and its goal in an evident subordination to the Catholic faith.30
Nota - Posizione 189
NATURA SUBORDINATA
Evidenzia (giallo) - Posizione 190
beginning of the Treaty,
Evidenzia (giallo) - Posizione 190
the expression “in the name of the Holy Trinity”
Evidenzia (giallo) - Posizione 191
society before the modernity:
Evidenzia (giallo) - Posizione 191
that Christian Middle Age ignoring the modern sovereignty
Evidenzia (giallo) - Posizione 195
D’Onorio
Evidenzia (giallo) - Posizione 195
“the State of Vatican City is bearer of a sovereignty that precedes and absorbs itself:
Nota - Posizione 196
x UNA SOVRANITÀ ESTERNA
Evidenzia (giallo) - Posizione 198
Jemolo’s
Evidenzia (giallo) - Posizione 199
Vatican City “differs from the other States because it is object of the sovereignty of the Pontiff, and it is not a subject of sovereignty”.33
Nota - Posizione 199
X OGGTTO E NN SOGGETTO
Evidenzia (giallo) - Posizione 200
(modern)34 State is not, and it cannot be, subordinated to anyone,
Evidenzia (giallo) - Posizione 202
Vatican City had been created as a mere instrument,
Evidenzia (giallo) - Posizione 203
bound to the Catholic Church
Evidenzia (giallo) - Posizione 208
territory is necessary since if it lacks, that independence could not exist,
Evidenzia (giallo) - Posizione 210
sovereignty of the Holy See is completely functional to the exigency to defend the freedom of the Church,
Evidenzia (giallo) - Posizione 211
liberty of the Pope.
Evidenzia (giallo) - Posizione 214
territory only in the perspective to have an area of autonomy, necessary to its task of evangelization.35
Evidenzia (giallo) - Posizione 218
article 22
Evidenzia (giallo) - Posizione 218
on request of the Holy See, “Italy will provide to the punishment of the felonies committed in the Vatican City, except when the author of the felony toke refuge in the Italian territory, because in this case the authorities will proceed against him in conformity with the Italian laws”.
Nota - Posizione 220
x ART. 22. INTERESSANTE
Evidenzia (giallo) - Posizione 220
the capacity to repress the crimes
Nota - Posizione 220
....
Evidenzia (giallo) - Posizione 221
does not play an important role in the philosophy inspiring the Vatican City
Evidenzia (giallo) - Posizione 224
Italian judge must enforce Italian laws, rather than Vatican laws:
Evidenzia (giallo) - Posizione 225
the subject he choice between two different legal orders,
Evidenzia (giallo) - Posizione 226
Vatican resigns some attributes usually considered as typical of the sovereignty and, for this reason, of a State commonly understood.
Nota - Posizione 227
x RINUNCIA DI STATUALITÀ
Evidenzia (giallo) - Posizione 233
pontifical ambassadors “exercise another form of pastoral office”
Nota - Posizione 233
AMBASCIATORI
Evidenzia (giallo) - Posizione 233
they “are not less priests
Evidenzia (giallo) - Posizione 234
they are not at the service of a supposed Vatican sovereignty
Evidenzia (giallo) - Posizione 236
1.3.2 The people
Nota - Posizione 236
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 240
Ruffini,
Evidenzia (giallo) - Posizione 240
about the people there is “a material anomaly, not for the small number (few hundreds of people), but because this people is composed by officials, with the consequence that it has been possible to talk of a nationalité de fonction or fonctionnelle”38.
Nota - Posizione 241
x ANOMALIE DEL POPOLO
Evidenzia (giallo) - Posizione 242
it does not exist in first place fort this thousand of people
Nota - Posizione 243
NN STATO AL SERVIZIO DEL POPOLO
Evidenzia (giallo) - Posizione 248
which is beyond the frontiers and the State jurisdictions.
Nota - Posizione 248
IL VERO POPOLO DA SERVIRE
Evidenzia (giallo) - Posizione 250
Ruffini (who compares Vatican to the medieval cities and Calvinist Geneva),
Evidenzia (giallo) - Posizione 250
Cardia
Evidenzia (giallo) - Posizione 252
citizenry is given temporarily, for a function
Evidenzia (giallo) - Posizione 253
A peculiarity of the Vatican City, that for this reason cannot be considered theocratic and consequently illiberal, would consist in the fact to be “avoid of the communitarian element”.41
Nota - Posizione 254
x NO TEOCRAZIA. MA CHIESA ASSOCIAZIONISMO
Evidenzia (giallo) - Posizione 254
status of citizen can be given back “voluntarily,
Evidenzia (giallo) - Posizione 256
People obtain the citizenry only by invitation
Evidenzia (giallo) - Posizione 257
if it is possible a voluntary individual secession
Nota - Posizione 257
.....
Evidenzia (giallo) - Posizione 258
institution named State of Vatican City cannot be taken back to the statist model.
Evidenzia (giallo) - Posizione 260
1.3.3 The territory.
Nota - Posizione 260
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 263
Vatican and the Church do not conceive their mission in relation to the 44 hectares of their exclusive jurisdiction, but rather to the entire world
Evidenzia (giallo) - Posizione 264
they must diffuse the Gospel, because this is their essential task.
Evidenzia (giallo) - Posizione 266
mere spatial support
Evidenzia (giallo) - Posizione 270
it is absent an entity that, by means of an eminent domain, can consider itself in condition of expropriate,
Evidenzia (giallo) - Posizione 271
completely owned by the Holy See and by the ecclesiastical institutions
Evidenzia (giallo) - Posizione 275
sovereignty and property of the land coincide”.45
Evidenzia (giallo) - Posizione 276
this element helps us to recognize the nature no statist
Evidenzia (giallo) - Posizione 286
Saint Peter square,
Evidenzia (giallo) - Posizione 286
by means of the article 3 of the Treaty remains “subjected to the powers of the Italian authorities”.
Nota - Posizione 287
PIAZZA S PIETRO
Evidenzia (giallo) - Posizione 287
practical exigencies of security
Evidenzia (giallo) - Posizione 288
attitude of the Holy See to consider the Italian police
Nota - Posizione 288
....
Evidenzia (giallo) - Posizione 289
as a ‘private’ agency,
Evidenzia (giallo) - Posizione 289
Vatican City doesn’t conceive itself as an organization to ensure security and it can, without problems, to entrust this burden to other institutions.
Nota - Posizione 290
x SICUREZZA APPALTATA
Evidenzia (giallo) - Posizione 291
6. Auctoritas v. potestas
Nota - Posizione 291
T
Evidenzia (giallo) - Posizione 292
instrument of neutralization in front of the different cultures and, especially, in front of the religions.
Nota - Posizione 293
FUNZIONE DELLO STATK X SCHMITT
Evidenzia (giallo) - Posizione 293
State begins before religion’s wars
Evidenzia (giallo) - Posizione 294
largely dependent by a secular vision of the associated life.
Nota - Posizione 295
ORGANIZZ DELLO STATO
Evidenzia (giallo) - Posizione 295
end of any confessional conflicts.48
Evidenzia (giallo) - Posizione 296
sovereignty triumphed when the Christian religion “was degraded by the state from a guide for all European umanity to a private matter
Nota - Posizione 296
MIGLIO
Evidenzia (giallo) - Posizione 298
aspects typically not modern of the Vatican City,
Evidenzia (giallo) - Posizione 300
a legal apparatus of a specific religion and its organization.
Nota - Posizione 301
NATURA DEL VATICANO
Evidenzia (giallo) - Posizione 303
in the period 1859-1860 Cavour tried
Evidenzia (giallo) - Posizione 303
he proposed a solution providing for “the waiver of the Papacy to the temporal power” in exchange of “the waiver of the Italian State to its jurisdictional power in the matter of religion”.51
Nota - Posizione 305
x PROPOSTA CSVOUR
Evidenzia (giallo) - Posizione 306
two different autonomous worlds,
Evidenzia (giallo) - Posizione 307
Pius IX was aware of all the possible consequences
Evidenzia (giallo) - Posizione 307
to confine the Christian life
Nota - Posizione 308
SOGGETTIVITÀ
Evidenzia (giallo) - Posizione 308
Pierre Manent
Evidenzia (giallo) - Posizione 309
remarks that the contemporary separation between religion and legal order is the outcome of a tragic evolution, condemning us to live in a world where the opinion is without power and the power is without opinion.52
Nota - Posizione 310
x MANENT UNA MENTE SENZA CORPO
Evidenzia (giallo) - Posizione 313
obstinate persistence of a vision refusing to lessen the importance of the faith, putting it in the ambit completely private
Nota - Posizione 313
COS È IL VATICANO
Evidenzia (giallo) - Posizione 327
the great Austrian economist underestimates the ideological nature of the supposed statist neutrality
Nota - Posizione 327
L ERRORE DI MISES
Evidenzia (giallo) - Posizione 327
he is not in conscious of the legitimate claim of the religious communities,
Evidenzia (giallo) - Posizione 328
Refusing to imagine legal orders beyond the State and without the State, Mises was obliged to accept the logic of laicism
Nota - Posizione 329
LEGALITÀ OLTRE LO STATO
Evidenzia (giallo) - Posizione 330
modern political thought imagined confessional entities confined
Evidenzia (giallo) - Posizione 331
the Catholic Church never ceased to claim he reasons of its missionary nature,
Evidenzia (giallo) - Posizione 332
without resources and freedom of action was not in condition to announce the Gospel.
Nota - Posizione 332
NECESSDITÀ DI UN CORPO
Evidenzia (giallo) - Posizione 333
Pius IX
Evidenzia (giallo) - Posizione 333
Pope cannot be free if he loses every secular power.
Evidenzia (giallo) - Posizione 335
When 19th century Catholicism refuses liberalism, it condemns chiefly this unacceptable and statist separation between religion and morality, between religion and law.
Nota - Posizione 336
IL SILLABO: RIFIUTO SOVRANITÀ LAICA
Evidenzia (giallo) - Posizione 337
aware of the deep link uniting the religious dimension and the political one.
Nota - Posizione 337
POLITICA E RELIGIONE
Evidenzia (giallo) - Posizione 340
continuous request of liberty
Nota - Posizione 340
STORIA DELLA CHIESA
Evidenzia (giallo) - Posizione 341
Church boasts of a primacy
Evidenzia (giallo) - Posizione 342
the fundamental division between auctoritas and potestas,
Evidenzia (giallo) - Posizione 343
inherited from the Roman culture
Evidenzia (giallo) - Posizione 344
in Vatican City the principle of sovereignty is missing
Nota - Posizione 344
PREMESSO CHE
Evidenzia (giallo) - Posizione 345
Pope created a political organization resting essentially on the auctoritas, and not on the potestas.
Evidenzia (giallo) - Posizione 346
ambition to lead the Catholic people using only the prestige and the consent
Evidenzia (giallo) - Posizione 347
People having a recognized authority are not interested to impose their will,
Evidenzia (giallo) - Posizione 348
free and voluntary obedience.
Evidenzia (giallo) - Posizione 350
Theodor Mommsen,
Evidenzia (giallo) - Posizione 350
the Senate–when it is in front of a magistrate– “arrogates to itself only the auctoritas, corresponding approximately to our recommendation”:
Nota - Posizione 351
x SENATO ROMANO
Evidenzia (giallo) - Posizione 352
it only exhorts
Evidenzia (giallo) - Posizione 353
Mommsen believes
Evidenzia (giallo) - Posizione 354
“auctoritas is more than an advice and less than an order: it is an advice whose compliance it is not easy to evade, as when the professional man gives a suggestion to the king or the parliamentary leader to his followers”.58
Nota - Posizione 355
x MOMMSEN SULL AUCTORITAS
Evidenzia (giallo) - Posizione 358
Franz Wieacker
Evidenzia (giallo) - Posizione 358
auctoritas iuriconsulti means “the importance of a legal advice, by virtue of the competence and the political prestige of a great jurist”.59
Nota - Posizione 359
x ALTRA OP DI W UN ES DI OGGI: LA COMUNITÀ SCIENTIFICA
Evidenzia (giallo) - Posizione 362
auctoritas wan on the edge between the legal world and the social life, the beliefs, the customs.
Evidenzia (giallo) - Posizione 363
people refusing the auctoritas can ignore it, but they know that by the decision they are out of the community.
Evidenzia (giallo) - Posizione 364
Auctoritas was a form of limitation of power
Evidenzia (giallo) - Posizione 364
“people having potestas cannot refuse auctoritas”:
Nota - Posizione 365
LIMITI AL POTERE
Evidenzia (giallo) - Posizione 365
during the Republican age, in Rome “there was the moral obligation to ask the counsel of advisors fair and ethically qualified”.61
Nota - Posizione 366
X ES ROMANO
Evidenzia (giallo) - Posizione 369
Frank van Dunn
Evidenzia (giallo) - Posizione 370
archetypal Other
Evidenzia (giallo) - Posizione 370
a radical criticism of any pagan culture celebrating power and domination.63
Nota - Posizione 371
x DUNN SUL CONCETTO DI DIO
Evidenzia (giallo) - Posizione 372
it is significant that a Marxist as Max Horkheimer refused any kind of authority,
Evidenzia (giallo) - Posizione 374
Adorno, who does not distinguish between authority and authoritarianism).
Evidenzia (giallo) - Posizione 374
refusal of any authority is correlated to an illiberal vision
Evidenzia (giallo) - Posizione 377
Richard Heinze
Evidenzia (giallo) - Posizione 377
“auctoritas, for its own nature, is not prejudicial to the liberty; nobody is obliged to follow and advise, even if he asked it”.
Nota - Posizione 378
x HEINZE SU A E LIBERTÀ
Evidenzia (giallo) - Posizione 378
“What there is at the basis of the auctoritas? The idea is that nobody understands all, and particularly not alone”.64
Nota - Posizione 379
c ALLA BASE DELL A
Evidenzia (giallo) - Posizione 380
auctoritas becomes successful in the Christian society because of the influence of the Fathers of the Church (Tertullianus, Cyprianus, and Augustine).
Evidenzia (giallo) - Posizione 383
there is only one dominus: God
Evidenzia (giallo) - Posizione 385
When Cyprianus says that there in no safety out of the Church ( salus extra ecclesiam non est) he remember that cannot be considered Christian people refusing the authority of the bishops.
Nota - Posizione 386
x EXTRA ECCLESIAM
Evidenzia (giallo) - Posizione 392
Church aims “to be recognized by the believer as an authority in condition to say something, so he does not feel his faith and his obedience as duties, but he obeys with pleasure”.66
Nota - Posizione 393
AGOSTINO X
Evidenzia (giallo) - Posizione 395
the secular power puts the armed potestas at the disposal of the spiritual auctoritas incarnated by the Church
Nota - Posizione 395
COSTANTINO
Evidenzia (giallo) - Posizione 403
Jelasius I (492-496),
Evidenzia (giallo) - Posizione 404
the idea of a mutual subordination between Church and Empire.
Evidenzia (giallo) - Posizione 404
first one is pre-eminent in the spiritual affairs
Evidenzia (giallo) - Posizione 405
second one is more important in the secular affairs
Evidenzia (giallo) - Posizione 406
distinction introduced by Jelasius I follows surely the opposition between a religious auctoritas and a political potestas.
Evidenzia (giallo) - Posizione 407
it lays the foundations of that opposition between sacerdotium and imperium
Evidenzia (giallo) - Posizione 411
After twenty centuries of Christian history we are in condition to admit that there is no space for a free and religious authority in a society controlled by a political power.
Nota - Posizione 413
x OGGI
Evidenzia (giallo) - Posizione 413
Potestas and auctoritas are not compatible,
Evidenzia (giallo) - Posizione 413
pretend a full control
Nota - Posizione 413
POTESTAS
Evidenzia (giallo) - Posizione 414
7. Conclusion: a society without State, a community without coercion
Evidenzia (giallo) - Posizione 415
Vatican City is not a State.
Evidenzia (giallo) - Posizione 415
adopted this denomination because the 20th century legal culture was not in condition to accept the idea of a political institution refusing the State model.
Evidenzia (giallo) - Posizione 417
a free organization (not coercive) oriented to realize its projects in the international arena.
Nota - Posizione 417
DEF DRL VATICANO
Evidenzia (giallo) - Posizione 424
Vatican City is the outcome of free and spontaneous relationships, in absence of any kind of violence,