venerdì 30 marzo 2018

Spunti di riflessione dopo la lettura di “To Change the Church: Pope Francis and the Future of Catholicism” di Ross Douthat



Spunti di riflessione dopo la lettura di “To Change the Church: Pope Francis and the Future of Catholicism” di Ross Douthat


PRIMO SPUNTO DI RIFLESSIONE
L’alleanza tra il “populista” Bergoglio e l’ “azzeccagarbugli” Kasper resta l’ironia più spiazzante prodotta dall’ultimo Sinodo sulla famiglia.
Anche se il connubio tra slogan e sofismi non puo’ dirsi nuovo qui siamo alla sua apoteosi.
SECONDO SPUNTO DI RIFLESSIONE
In genere uno pecca POI si pente e viene perdonato. Quando posso invece perdonare chi sta ancora peccando e ha un’ intenzione esplicita di peccare ancora domani? Un caso c’è: quando questa persona non è liberà di fare cio’ che fa. Dalla Croce Gesù disse al Padre: “perdona loro perché non sanno quello che fanno”.
La Comunione ai divorziati-risposati non propone un cambiamento nell’insegnamento morale della Chiesa Cattolica, non riguarda il “soggettivismo”, non riguarda nemmeno il “relativismo”, propone invece un nuovo sguardo sulla libertà del cristiano.

TERZO SPUNTO DI RIFLESSIONE
Papa Francesco interviene a raffica sull’economia, sull’ambiente, sull’immigrazione, sul consumismo… ma sono questioni marginali. Tutto il suo pontificato si gioca sul punto della comunione ai divorziati-risposati. E’ lì che si decide se la Chiesa Cattolica è diventata soggettivista, se da un dovere morale puo’ essere esentato colui per cui compierlo è troppo gravoso. Se un politico ruba ma lo fanno tutti è moralmente responsabile? Se un soldato uccide un innocente ma gli è stato ordinato è moralmente responsabile? Se un prete pedofilo stupra ma ha un vissuto problematico alle sue spalle è moralmente responsabile? Ripeto: la questione dei divorziati-risposati è al centro di tutto.

QUARTO SPUNTO DI RIFLESSIONE
Anche prima, senza alcun vulnus alla dottrina, i divorziati-risposati potevano essere riammessi alla Comunione: bastava che annullassero il loro matrimonio precedente. Molte cause oggettive lo consentivano ma soprattutto la mancanza di un “vero consenso”, un requisito facile da piegare alle proprie esigenze. Di fatto veniva richiesta quale prova di reale pentimento la volontà di spendere e imbarcarsi in un processo presso la Sacra Rota. Da un punto di vista profano direi che si trattava di un’ottima prova: gli economisti parlerebbero di “preferenza rivelata”.
Insomma, il soggettivismo puo’ essere praticato attraverso l’arbitrio dei giudici senza bisogno di essere riconosciuto dalla dottrina.

QUINTO SPUNTO DI RIFLESSIONE
Nella Germania del Cardinale Walter Kasper la metà dei preti non si confessa da oltre un anno. Sono gli stessi che in un 15/20 minuti di Confessione, stando al progetto del Cardinale, dovrebbero individuare con “scrupoloso discernimento” il grado di contrizione del “divorziato-risposato” al fine di riammetterlo alla comunione.
SESTO SPUNTO DI RIFLESSIONE
E’ bene sapere perché la Chiesa Cattolica, prima di Francesco, si sia tanto battuta per sostenere l’inscindibilità del matrimonio:
1) è un insegnamento che ha consentito di superare la concezione romana parificando i due sessi all’interno del matrimonio;
2) è un insegnamento che collega direttamente il cattolicesimo alle Scritture quando le altre confessioni cristiane hanno invece deciso su questo punto di deviare;
3) è un insegnamento che conserva coerente la metafora paolina della Chiesa come sposa di Cristo;
4) La fedeltà a questo insegnamento (eroico) è stata pagata a caro prezzo inimicandosi molte monarchie europee, a partire dall’Inghilterra di Enrico VIII.
SETTIMO SPUNTO DI RIFLESSIONE
La storia del Concilio Vaticano II.
I versione. Uno spirito di rinnovamento sabotato prima dalle “forze conservatrici” della Curia, poi da papi paurosi (Poalo VI), infine da Papi reazionari (GPII e BXII). Anche per questo la Chiesa soffre.
II versione) Una voglia di adattamento di cui si è appropriato un certo radicalismo le cui degenerazioni, nonostante l’azione di freno di papi come GPII e BXII, ancora fanno soffrire la Chiesa.
III versione) Non ci sono né sabotatori né rapitori, semplicemente i cattolici sono divisi e la spaccatura si è palesata anche nel Concilio, appena dissimulata dietro documenti vaghi e prolissi e concetti ancor più nebulosi (“Spirito del Concilio”). I cattolici sono fondamentalmente in disaccordo tra loro e la Chiesa soffre, collassando quando prevale la voce progressista, rallentando appena la ritirata quando prevale quella conservatrice.
OTTAVO SPUNTO DI RIFLESSIONE
I cattolici ogni tre per due si disperano per la “società liquida” accusandola di tutti i mali, ma che pensano del “cattolicesimo liquido”? Quello dove non si sa mai bene chi giudica e chi è giudicato, dove è poco chiaro cosa puoi fare e cosa no, dove ogni punto di riferimento è soggetto a contorsioni gesuitiche, dove la precarietà è la regola?
NONO SPUNTO DI RIFLESSIONE
Appartengo alla razza dei “cattivi cattolici”, quelli con una fede tiepida, che dubitano su molte dottrine, che adempiono svogliatamene, che pregano poco.
Oggi, al grido parole d’ordine come “inclusione” e “apertura”, si cerca di estinguere la mia razza. Personalmente mi sento quasi irritato. Che me ne farò più della mia religione?
DECIMO SPUNTO DI RIFLESSIONE
Un libro che ci racconta la storia più importante nel mondo contemporaneo delle religioni, ovvero come il capo dell’organizzazione religiosa più importante pensi che il cattolicesimo sia riformabile in un senso che i suoi predecessori non ritenevano possibile.

Addio alla fede

Addio alla fede. Niente è tanto incredibile quanto la risposta a una domanda che non si pone.
“Tutto per me si è svolto nella più assoluta normalità, e solo le cose che accadevano, mentre accadevano, suscitavano stupore, tanto era Dio a operarle facendo di esse la trama di una storia che mi accadeva e mi accade davanti agli occhi.” Verso la fine dei…
AMAZON.COM

Il populista e l'azzeccagarbugli

L'alleanza tra il "populista" Bergoglio e l' "azzeccagarbugli" Kasper resta l'ironia più curiosa prodotta dall'ultimo Sinodo sulla famiglia.
#Amazon
A New York Times columnist and one of America’s leading conservative thinkers considers Pope Francis’s efforts to change the church he governs.Born Jorge…
AMAZON.COM

Seven TO CHANGE THE CHURCH

Seven TO CHANGE THE CHURCH
Note:7@@@@@@@@@@@

Yellow highlight | Page: 101
How does one change an officially unchanging church?
Note:LA DOMANDA

Yellow highlight | Page: 101
Very carefully, and by overwhelming consensus.
Note:RISPOSTA

Yellow highlight | Page: 101
experience of the Second Vatican Council,
Note:COSA LA SUGGERISCE?

Yellow highlight | Page: 101
on the issue of religious liberty,
Note:UN ESEMPIO

Yellow highlight | Page: 101
reconcile the nineteenth-century papacy’s thundering denunciations of religious freedom with the 1960s-era church’s desire to make its peace with religious pluralism
Note:LA GRANDE RICONCILIAZ

Yellow highlight | Page: 102
Dignitatis Humanae,
Note:IL DOCU DELLA LIBREL

Yellow highlight | Page: 102
council’s reformers protested, asking Pope Paul VI to put the text to an open vote.
Note:PVI PENSÒ BENE CHE IL VOTO NN BASTAVA

Yellow highlight | Page: 102
Paul VI showed prudential wisdom. The text was massaged to include more vocal affirmations of tradition,
Yellow highlight | Page: 102
passed not just easily but overwhelmingly, by 2,308 votes to 70.
Note:SMUSSATO

Yellow highlight | Page: 102
One of the dissenting votes was Marcel Lefebvre,
Note:LO SCISMA DELL HD

Yellow highlight | Page: 102
Ecumenical councils are the only situation where Catholic teaching gets put to a vote
Note:IL VOTO NELLA CHIESA

Yellow highlight | Page: 102
a permanent synod of bishops,
Note:VOLUTO DA PAPA VI

Yellow highlight | Page: 103
that process could also provide a mechanism for changing the church’s answers to some questions,
Note:VISTO BENE DAI PROG

Yellow highlight | Page: 103
The long pontificates of John Paul and Benedict had made the church’s bench of bishops more conservative,
Note:BEFFA PEE FRA

Yellow highlight | Page: 104
Baldisseri made it clear that Kasper’s ideas would be on the synod’s agenda, and implied his own support for them.
Note:KASPER VA AL SINODO COL SUPPORTO DELLE GERARCHIE

Yellow highlight | Page: 104
circulated a questionnaire to lay Catholics inviting criticisms of the church’s approach to family
Note:QUESTIONARIO PRE SINODO

Yellow highlight | Page: 104
the press reported that his answer was “yes, go.”
Note:PAPAFRA RISPONDE A UNA DIVORISPO CHE CHIEDE LA COMUNIONE

Yellow highlight | Page: 104
essays that began appearing in the Jesuit journal Civiltà Cattolica,
Note:ALTRA PROVA DI UN PAPA SCHIERATO

Yellow highlight | Page: 104
Father Spadaro
Note:L AMICO LOQUACE

Yellow highlight | Page: 104
in search of obscure case studies that might justify a Kasperite reform.
Yellow highlight | Page: 105
conservatives began to argue publicly against Kasper. The loudest voice belonged to Raymond Burke,
Note:COMINCIA L OPPOSIZ

Yellow highlight | Page: 105
a book-length volume, Remaining in the Truth of Christ,
Note:OPPOSIZIONE

Yellow highlight | Page: 105
interventions from individual bishops would be screened in advance,
Note:CI SARÀ DIBATTITO? CONS ESCLUSI

Yellow highlight | Page: 106
synod’s proceedings would be filtered to the public through the Vatican press office.
Note:MUSERUOLA

Yellow highlight | Page: 106
Peter Erdo, were reportedly rewritten to include more quotes from Pope Francis
Note:LA BRUTTA FINE DI ERDO

Yellow highlight | Page: 106
a hundred copies passed through the Vatican post office and most were never seen again.
Note:RITIRATO IL LIBRO DI BURKE

Yellow highlight | Page: 106
Pope Francis announced the committee of six prelates who would hash out the synod’s final document. All but one were notable progressives,
Note | Page: 106
GLI ESTENSORI PROGS

Yellow highlight | Page: 106
Víctor Manuel Fernández,
Note:ANCHE IL GHOST WRITER DEL PAPA

Yellow highlight | Page: 106
Heal Me with Your Mouth: The Art of Kissing
Note:L OPERA PRINCIPALE

Yellow highlight | Page: 106
warning against “evil pastors” who “lay intolerable burdens on the shoulders of others,
Note:ANATEMI DA SANTA MARTA

Yellow highlight | Page: 107
there was a certain amount of suspicion, shading into paranoia, among the conservative
Note:PREOCCU...E PARANOIA

Yellow highlight | Page: 107
stunned by its language. A “pastoral earthquake,”
Note:LA PRE RELAZIONE

Yellow highlight | Page: 107
“It feels like a whole new church,”
Yellow highlight | Page: 107
newspapers around the globe had announced that Pope Francis’s church was galloping toward change.
Note:SQUILLI DI TROMBE

Yellow highlight | Page: 107
Gone was the language of mortal sin
Yellow highlight | Page: 107
gone were phrases like “adultery” and “living in sin.”
Yellow highlight | Page: 107
“lifestyle ecumenism
Yellow highlight | Page: 107
raised the idea of communion for the remarried, not for same-sex couples
Note:LA RELATIO ALLA LETTERA...MA LO SPIRITO

Yellow highlight | Page: 108
they did not recognize the synod they were attending
Note:LA RELATIO SCHOCKA

Yellow highlight | Page: 108
“ask him, he wrote it.”
Note:ERDO INTERROGATO INDICA FORTE

Yellow highlight | Page: 108
media accounts had outraced any ability to establish what the bishops really thought.
Note:SITUAZIONE IRRIMEDIABILE

Yellow highlight | Page: 108
This African resistance
Yellow highlight | Page: 108
The Africans were prisoners of their own societies’ totems and taboos,
Note:REAZIONE DA KASPER

Yellow highlight | Page: 108
allegedly primitive Africans
Note:L ACCUSA

Yellow highlight | Page: 109
went to the semi-cloistered Benedict, asking him to intervene.
Note:LA RICHIESTA DEI CONS

Yellow highlight | Page: 109
objections were seconded by more moderate and even liberal cardinals, including two of the church’s consummate politicians—the archbishop of Washington, Donald Wuerl, and the pope’s secretary of state, Pietro Parolin.
Note:ANCHE I MODERATI CON I CONS

Yellow highlight | Page: 109
rumors of arm-twisting
Note:PRESSIONI?

Yellow highlight | Page: 110
rumors that the pope intended to dissolve or otherwise disempower his own Congregation for the Doctrine of the Faith—
Note:ALTRI PETTEGOLEZZI

Yellow highlight | Page: 110
an exile for the Kasper proposal’s staunchest critic.
Note:ASSEGNATI AI CAVALIERI DI MALTA

Yellow highlight | Page: 110
The relatio’s language was rewritten,
Note:ALLA FINE I CONS OTTENGONO

Yellow highlight | Page: 110
Kasper proposal was simply referred for further study,
Yellow highlight | Page: 110
treat them with “respect and sensitivity.”
Note:UNICO RIFERIMENTO AGLI OMOSEX

Yellow highlight | Page: 110
under synod rules they wouldn’t be included in the final document at all.
Note:I PARAGRAFI PIÙ PROB CON MENO DI 2/3 DEI VOTI

Yellow highlight | Page: 110
the pope moved to offer his interpretation of the synod, in a closing speech
Note:L APPARENTE MEDIAZIONE

Yellow highlight | Page: 111
“now we still have one year to mature, with true spiritual discernment, the proposed ideas
Note | Page: 111
FINE DEL SINODO

Yellow highlight | Page: 111
incentives to downplay the significance of the conflict.
Note:CORSA A MINIMIZZARE

Yellow highlight | Page: 111
response to conservative vexation mostly took a more-in-sorrow-than-in-anger tone: It was unfortunate that certain of their coreligionists could be so disloyal to the pope,
Note:DOLORE AOSTENTATO DAI LIBERAL

Yellow highlight | Page: 111
Conservatives, meanwhile, could not but acknowledge the existence of a major conflict,
Note:CONS...CONFLITTO

Yellow highlight | Page: 112
stopped short of drawing the obvious conclusion—that any “rigging” had been conducted with the full approval of the man in charge,
Note:NN SI ARRIVA AD ACCUSARE IL PAOA MA...

Yellow highlight | Page: 112
The problem was not the pope himself; it could not be the pope himself.
Note:LA FORMULAZIO FINALE

Yellow highlight | Page: 112
This argument was not really credible,
Yellow highlight | Page: 112
“reformist pope at war with reactionary Vatican”
Note:IDEA DELLA STAMPA

Yellow highlight | Page: 112
“the Spirit is moving”
Note:IDEA PROG

Yellow highlight | Page: 112
“but don’t blame the pope”
Note:IDEA CONS

Yellow highlight | Page: 113
he would retreat to the safer terrain of, say, annulment reform,
Note:SPERANZA DEI CONS NEL PAPA

Yellow highlight | Page: 113
Burke was gone to the Knights of Malta but conservative figures such as Müller and Pell were still highly placed,
Note:SEGNALI POSITIVI

Yellow highlight | Page: 114
statement on the environment and ecology filtered through Francis’s typical populist style,
Note:INTANTO ARRIVA LA LAUDATO A RASSICURARE I LIBERAL

Yellow highlight | Page: 114
many conservative Catholics made a clear effort to receive the pope’s teaching,
Note:LO SFORZO

Yellow highlight | Page: 115
Francis, in response, set about adding delegates who were well known for liberal sympathies,
Note:MOSSA PRIMA DELLA SECONDA ASSISE

Yellow highlight | Page: 115
new guidelines for annulments,
Note:SECONDA MOSSA

Yellow highlight | Page: 116
The fast-track option was a major liberalization of the church’s rules,
Note:CCCCCCCCCCCCCCC

Yellow highlight | Page: 116
turn down the temperature of the synod, to take Kasper’s proposal off the table
Note:SCOPO

Yellow highlight | Page: 116
removing one potential middle ground by simply handing a victory to the liberalizers,
Note:MA L'EFFETTO REALE FU TUTT'ALTRO

Yellow highlight | Page: 117
debate would take place behind closed doors,
Note:METODO SIMILE AL PRIMO SINODO...PER IL SECONDO

Yellow highlight | Page: 117
Again there was a controversial text written by Baldisseri and Forte:
Yellow highlight | Page: 117
But the conservatives were less surprised than in the fall of 2014, more organized, quicker to move
Note:REAZIONE IMMEDIATA

Yellow highlight | Page: 117
warned against its broader drift, which the cardinals argued could effectively Protestantize the church:
Note:PELL

Yellow highlight | Page: 118
The list of signatories to this warning was striking.
Note:OPPOSIZIONE...COMPRENDE IL PREFETTO

Yellow highlight | Page: 118
the letter would make the conservatives look disloyal and leave them isolated on the synod floor.
Note:LA LETTERA PUBBLICIZZATA DA FRANCESCO

Yellow highlight | Page: 118
Tornielli called a “lobby”
Yellow highlight | Page: 119
“the hermeneutic of conspiracy,” which he called “sociologically weak and spiritually unhelpful.”
Note:PAROLE DEL PAPA

Yellow highlight | Page: 119
Father Spadaro quoted it
Note:PAROLE DURE PRONUNCIATE PER ESSERE RESE PUBBLICHE ANCHE SE NON UFFICIALI

Yellow highlight | Page: 120
Yet for all of this maneuvering it was still not at all clear that the Kasper proposal had anywhere close to the necessary support.
Note:LA CONCLUSIONE DI QUESTE SCHERMAGLIE

Yellow highlight | Page: 120
Sandro Magister published the full text and list of signatories of the cardinals’ letter,
Note:LEAK

Yellow highlight | Page: 120
a signal that their resistance had ample support among the cardinals.
Note:IL SEGNALE

Yellow highlight | Page: 120
Müller compared it to the Vatileaks scandal,
Yellow highlight | Page: 120
What It All Meant.
Note:TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

Yellow highlight | Page: 120
Catholics now sided with the reluctant rebels,
Note:IERI PER I CONS IL PAPA AVEVA LA PAROLA FINALE

Yellow highlight | Page: 121
Meanwhile, liberal Catholics had suddenly turned ultramontane:
Note:RUOLI ROVESCIATI

Yellow highlight | Page: 121
There was also a striking irony in the contrast between Francis’s style—earthy, direct, populist—
Note:L'ARGOMENTO CONS E' IL PIù SEMPLICE E DIRETTO

Yellow highlight | Page: 121
what the plain words of the New Testament said,
Note:CCCCCCCCCCCCCCCC

Yellow highlight | Page: 121
In defense of a populist pope who scorned “doctors of the law,” liberals claimed that the Kasper proposal’s wisdom was something that only (liberal) doctors of theology could understand;
Note:IL CERVELLOTICO KASPER E IL POPULISTA BERGOGLIO UN'ALLEANZA SORPRENDENTE

Yellow highlight | Page: 121
the lines of division were still the same as they’d been since the 1960s:
Note:A BEN VEDERE

Yellow highlight | Page: 122
So there was no question of anything like Kasper’s original proposal
Note:SEMBRANO PREVALERE I CONS

Yellow highlight | Page: 122
official tolerance for experimentation without fear of sanction from Rome.
Note:DOVE PUNTANO ORA I LIBERAL...DECENTRAMENTO

Yellow highlight | Page: 122
Balked again, the reformers now retreated to a third approach: not a formal path back to communion, not a country-by-country decentralization of doctrine, but a pastor-by-pastor, case-by-case approach, which would distinguish the “external forum” of church teaching from the “internal forum” in which priests dealt with individual souls.
Note:RIMBALZATI I LIBERAL PROPONGONO UNA TERZA SOLUZIONE

Yellow highlight | Page: 123
tacitly allowed communion for the remarried during the 1970s,
Note:UN RITORNO AL PASSATO TACITO

Yellow highlight | Page: 123
interpretation of conscience’s primacy was hard to square with anything the church had previously taught
Note:INCOERENZE

Yellow highlight | Page: 123
studiously ambiguous language: rich in promises of welcome and integration, but lacking in any explicit statement that the remarried could receive communion.
Note:SOFISMI PER UNA CONCESSIONE DI FATTO

Yellow highlight | Page: 123
showed a sympathy toward returning the remarried to communion without welcoming them explicitly.
Note:COSA TRASPARE

Yellow highlight | Page: 124
“Amid Splits, Catholic Bishops Crack Open Door on Divorce,”
Note:GIORNALI

Yellow highlight | Page: 124
address to the synod, which read more like an outburst than a summation, from a leader angered in defeat.
Note:AL PAPA NON BASTA...E' INCAZZATO

Yellow highlight | Page: 124
He compared them to the older brother in the parable of the prodigal and the jealous laborers in the parable of the vineyard workers, and that was the kind part.
Note:ATTACCO AI CONSERVATORI DAL PAPA...ARRABBIATURA FUORI POSTO LA DIVISIONE E' REALE ED E MEGLIO VEDERLA

Yellow highlight | Page: 124
ended with the pontiff on the losing side of precisely the processes that he had championed.
Note:SCONFITTA... TEMOPORANEA?

Yellow highlight | Page: 125
had turned bishops against bishops, theologians against theologians, and raised the stakes in the church’s internal conflict
Note:UN PAPA DI DIVISIONE

Yellow highlight | Page: 125
The mood in Rome was paranoid and toxic; the mood within the hierarchy distrustful and disappointed. “If a conclave were to be held today, Francis would be lucky to get ten votes,”
SCONVOLTI DALLA GUERRA

La libertà del divorziato risposato

In genere uno pecca POI si pente e viene perdonato. Quando posso invece perdonare chi sta ancora peccando e ha intenzione di peccare ancora domani? Quando questa persona non è liberà di fare cio’ che fa.
La Comunione ai divorziati-risposati non propone un cambiamento nell’insegnamento morale della Chiesa Cattolica, non riguarda il “soggettivismo”, non riguarda nemmeno il “relativismo”, propone invece un nuovo sguardo sulla libertà del cristiano.
A New York Times columnist and one of America’s leading conservative thinkers considers Pope Francis’s efforts to change the church he governs.Born Jorge Mario…
AMAZON.COM